Η Ελλάδα συνεχίζει να κερδίζει την εμπιστοσύνη των τουριστών, παρά τη γενική πτώση στη διαδικτυακή της φήμη, καταλαμβάνοντας την 5η θέση στον δείκτη Net Sentiment Index (NSI). Οι θετικές συζητήσεις επικεντρώνονται στον πολιτισμό, τη φιλοξενία και τη γαστρονομία, ενώ οι αρνητικές αφορούν κυρίως περιβαλλοντικά ζητήματα.
Η ικανοποίηση των επισκεπτών παραμένει υψηλή, με βαθμολογία 9,1, ξεπερνώντας τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Η φιλοξενία και η εξυπηρέτηση αναδεικνύονται ως κύρια πλεονεκτήματα, ενώ οι διαφοροποιήσεις στις βαθμολογίες ανά περιφέρεια υπογραμμίζουν τις περιφερειακές προκλήσεις και δυνατότητες.
Επισκέπτες από τις Ηνωμένες Πολιτείες και το Ηνωμένο Βασίλειο καταγράφουν υψηλή ικανοποίηση, ενώ η βιωσιμότητα και η υγιεινή παρουσιάζουν περιθώρια βελτίωσης.
Διαβάστε παρακάτω
Το Ινσιτούτο Συνέδσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΙΝΣΕΤΕ), στο πλαίσιο παρακολούθησης της τουριστικής δραστηριότητας μέσα από διαφοροποιημένες πηγές, συνεργάζεται με την εταιρεία TCI Research (που πλέον αποτελεί τμήμα της εταιρείας MMGY) σχετικά με τη συλλογή big data για την Ελλάδα και ανταγωνιστικούς προορισμούς (Ιταλία, Ισπανία, Πορτογαλία, Κροατία) επιτρέποντας τη σύγκριση της συνολικής εικόνας της χώρας και της Αθήνας με τον ανταγωνισμό.
Η έκθεση περιλαμβάνει στοιχεία και για τις 13 Περιφέρειες της χώρας (με διαχωρισμό του Ν. Αιγαίου σε Κυκλάδες και Δωδεκάνησα), που αποτυπώνουν την τουριστική εμπειρία ως προς την εστίαση και τα αξιοθέατα. Στα πλαίσια της ανάλυσης έχουν αξιολογηθεί 116 χιλ. σχόλια για αξιοθέατα (attractions) και 71 χιλ. για εστιατόρια / bar στην Ελλάδα και 5,3 εκατ. και 8,9 εκατ. αντίστοιχα για ανταγωνιστικούς προορισμούς.
Για το σύνολο του δεύτερου τριμήνου Q2 (Απρίλιος 2025-Ιούνιος 2025) και με βάση την ανάλυση στοιχείων από το διαδίκτυο και τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης, τα κύρια σημεία έχουν ως εξής:
Η εξέλιξη της διαδικτυακής φήμης της χώρας με βάση τον δείκτη NSI (Net Sentiment Index)
Κατά το δεύτερο τρίμηνο του 2025 (Q2), η πλειονότητα των βασικών ανταγωνιστικών προορισμών κατέγραψε πτωτική πορεία στη διαδικτυακή τους φήμη, ακολουθώντας μια γενικότερη τάση επιδείνωσης. Σε αυτό το πλαίσιο, η Ελλάδα παρουσίασε κάμψη και κατέλαβε την 5η θέση, ενώ η Αθήνα — αν και σημείωσε επίσης πτώση — διατήρησε σημαντικά καλύτερη απόδοση.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τον δείκτη Net Sentiment Index-ΝSI — έναν δείκτη που χρησιμοποιείται κυρίως στην ανάλυση δεδομένων στο διαδίκτυο και μέσα κοινωνικής δικτύωσης για να αποτυπώσει το «ισοζύγιο» θετικών και αρνητικών σχολίων γύρω από έναν προορισμό — η Ελλάδα, με μέσο όρο NSI 39, κατατάσσεται στην 5η θέση. Στην 1η θέση βρίσκεται η Κροατία (66), στη 2η θέση η Αθήνα (61), στην 3η η Ιταλία (51) και στην 4η η Πορτογαλία (49). Η Ελλάδα ακολουθεί στην 5η θέση (39), ενώ στην 6η και τελευταία θέση βρίσκεται η Ισπανία (29).
Το περιεχόμενο των διαδικτυακών συζητήσεων
Οι συζητήσεις στο διαδίκτυο για τον πολιτισμό κυριάρχησαν με 50.106 αναφορές, ενισχύοντας τη θετική εικόνα της Ελλάδας και σημειώνοντας υψηλό σκορ στον Δείκτη NSI (87).
Η φιλοξενία (79) και η γαστρονομία (78) ακολούθησαν ως πηγές θετικών ιστοριών με υψηλές βαθμολογίες.
Στις θετικές ιστορίες περιλαμβάνονται αφηγήσεις που αναδεικνύουν τα εμβληματικά αξιοθέατα και εμπειρίες της Ελλάδας. Η Σαντορίνη, η Κέρκυρα, η Μήλος και τα Ζαγοροχώρια προσέλκυσαν την προσοχή για τη φυσική τους ομορφιά, ενώ η Κνωσός, η Ελευσίνα και το Φεστιβάλ Αθηνών-Επιδαύρου υπογράμμισαν το πολιτιστικό βάθος των εμπειριών που μπορούν να έχουν οι επισκέπτες της χώρας. Οι γαστρονομικές αφηγήσεις ενίσχυσαν την ελκυστικότητα της χώρας και σχετίζονται κυρίως με αναφορές σε γευσιγνωσίες ελαιολάδου, χορτοφαγικά πιάτα και παραδοσιακά επιδόρπια, ενώ η φιλοξενία ενισχύθηκε μέσω αναφορών για την τοπική φιλοξενία και τις ευθυγραμμισμένες με τις νέες τάσεις επιλογές (πχ vegan καταλύματα).
Οι διαδικτυακές συζητήσεις που επηρεάζουν αρνητικά τη φήμη της Ελλάδας εστιάζουν κυρίως στο περιβάλλον και τα φυσικά φαινόμενα, με συγκριτικά μικρότερο όγκο αναφορών (8.108) αλλά με το χαμηλότερο σκορ ΝSI (60). Σε αυτές τις συζητήσεις περιλαμβάνονται ο σεισμός στην Κρήτη, οι πλημμύρες στην Πάρο και τη Μύκονο, οι πυρκαγιές στη Χίο και οι καύσωνες. Επιπλέον, αρνητική επίδραση στην εικόνα της χώρας έχουν οι διαμαρτυρίες κατά επισκεπτών που σχετίζονται με τον πόλεμο Ισραήλ–Παλαιστίνης.
Σύμφωνα με τις κυλιόμενες έρευνες TCI Research, οι κλιματικές και περιβαλλοντικές προκλήσεις συγκαταλέγονται στα κυριότερα ζητήματα που επηρεάζουν αρνητικά τη συνολική φήμη της χώρας, υπογραμμίζοντας την ανάγκη για επενδύσεις – κυρίως δημόσιες, αλλά και ιδιωτικές – σε ανθεκτικότερες υποδομές και σε μονώσεις, καθώς και για κάλυψη αυξημένων ενεργειακών απαιτήσεων.
Με βάση τις αξιολογήσεις σε σχέση με την εμπειρία των επισκεπτών σε τουριστικά sites (online travel agents, travel review sites κλπ.), τα κύρια σημεία έχουν ως εξής:
Η αξιολόγηση της εμπειρίας
- Το επίπεδο ικανοποίησης για την Ελλάδα παρέμεινε πολύ υψηλό (9,1) και υψηλότερο από τη βαθμολογία της Ευρώπης συνολικά (8,8)
- Ο αριθμός των κριτικών αυξήθηκε σταθερά με την έναρξη της καλοκαιρινής περιόδου, φτάνοντας σχεδόν τις 188.000 κριτικές συνολικά το δεύτερο τρίμηνο
- Τα επίπεδα ικανοποίησης παρέμειναν υψηλά σε ολόκληρη τη χώρα καθώς είναι μεγαλύτερη από 9,0 σε όλες τις Περιφέρειες.
- Ειδικότερα η κατάταξη των Περιφερειών έχει ως εξής: Δυτική Μακεδονία (9,5), Θεσσαλία (9,5), Κυκλάδες (9,3), Ιόνια Νησιά (9,3), Στερεά Ελλάδα (9,2), Δυτική Ελλάδα (9,2), Κεντρική Μακεδονία (9,2), Δωδεκάνησα (9,1), Ήπειρος (9,1), Πελοπόννησος (9,1), Αττική (9,1), Βόρειο Αιγαίο (9,1), Κρήτη (9,1), Ανατολική Μακεδονία και Θράκη (9,1).
- Η υψηλή ικανοποίηση των επισκεπτών από λιγότερο τουριστικά αναπτυγμένους προορισμούς αναδεικνύει τις δυνατότητες που υπάρχουν για επέκταση της τουριστικής δραστηριότητας σε περισσότερες περιοχές της χώρας.
- Η καταγεγραμμένη υψηλή ικανοποίηση των επισκεπτών και σε ώριμους τουριστικούς προορισμούς, όπως οι Κυκλάδες και τα Ιόνια Νησιά, τεκμηριώνει την ικανότητα της χώρας να ανταποκρίνεται με συνέπεια και αξιοπιστία στις προσδοκίες της διεθνούς τουριστικής ζήτησης.
Τα επιμέρους συστατικά της εμπειρίας στο σύνολο της χώρας
- Σε εθνικό επίπεδο, η γαστρονομία (9,2) λαμβάνει την υψηλότερη βαθμολογία στις αριθμητικές αξιολογήσεις και ακολουθούν η εμπειρία στη θάλασσα (9,1) και ο πολιτισμός (9,1).
- Η φιλοξενία και η ποιοτική εξυπηρέτηση αποτελούν σταθερά το κύριο θέμα στα γραπτά σχόλια των επισκεπτών σε εθνικό επίπεδο, με βαθμολογία 9,5, επιβεβαιώνοντας τη σχετική φήμη της Ελλάδας. Ακολουθούν σε φθίνουσα σειρά η σχέση ποιότητας-τιμής (8,9), η βιωσιμότητα (8,5) και η υγιεινή (8,3).
- Η φιλοξενία και το υψηλό επίπεδο εξυπηρέτησης που παρέχουν οι εργαζόμενοι στον τουρισμό αποτελούν το σημαντικότερο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα του ελληνικού τουριστικού προϊόντος. Γι’ αυτό, η ενίσχυση της ελκυστικότητας της απασχόλησης στον τομέα θα πρέπει να είναι προτεραιότητα για τις τουριστικές επιχειρήσεις, στο πλαίσιο μιας στρατηγικής που ενδυναμώνει παράλληλα την ανταγωνιστικότητα και τη μακροπρόθεσμη βιωσιμότητά τους.
Διαφορές, δυνατά σημεία και προκλήσεις ανά Περιφέρεια
- Γαστρονομία: Τα Ιόνια Νησιά (9,4), η Κρήτη (9,3), τα Δωδεκάνησα (9,3) και οι Κυκλάδες (9,3) κατέλαβαν τις πρώτες θέσεις στην ικανοποίηση από την γαστρονομία. Η Δυτική Μακεδονία (9,5) επίσης διακρίθηκε για τη γαστρονομία που προσφέρει, αν και με σημαντικά χαμηλότερο αριθμό κριτικών.
- Εμπειρία στη θάλασσα: Η Ήπειρος (9,7), η Αττική (9,4), οι Κυκλάδες (9,4) και τα Ιόνια Νησιά (9,2) έλαβαν τις υψηλότερες βαθμολογίες για τις εμπειρίες στην θάλασσα.
- Πολιτισμός: Η Θεσσαλία (9,5) και η Ανατολική Μακεδονία & Θράκη (9,4) κατέλαβαν την πρώτη θέση στην ικανοποίηση από τον πολιτισμό. Η Κεντρική Ελλάδα (9,4) επίσης υπερέβη τον εθνικό μέσο όρο.
- Φιλοξενία: Η Δυτική Μακεδονία (10,0), η Ήπειρος (9,9), η Στερεά Ελλάδα (9,6), η Θεσσαλία (9,6), η Δυτική Ελλάδα (9,7) ξεχώρισαν για το εξαιρετικό επίπεδο της φιλοξενίας που προσφέρουν.
- Βιωσιμότητα: Η Θεσσαλία (9,7), η Ανατολική Μακεδονία & Θράκη (9,6) και το Βόρειο Αιγαίο (9,4) πέτυχαν την υψηλότερη βαθμολογία βιωσιμότητας. Οι Κυκλάδες (7,4) και η Στερεά Ελλάδα (6,7) κατέγραψαν συγκριτικά χαμηλότερες βαθμολογίες, αντανακλώντας τις περιφερειακές διαφορές.
- Υγιεινή: Η Κεντρική Μακεδονία (9,2) και το Βόρειο Αιγαίο (9,2) έλαβαν βαθμολογίες υγιεινής άνω του μέσου όρου, ενώ η Ανατολική Μακεδονία & Θράκη (6,9) και η Πελοπόννησος (6,0) είχαν χαμηλότερες επιδόσεις.
- Αξίζει να σημειωθεί ότι η βιωσιμότητα και η υγιεινή καταγράφουν τη μεγαλύτερη διακύμανση μεταξύ των Περιφερειών.
- Ως προς τη βιωσιμότητα, η ενίσχυση του αριθμού των επιχειρήσεων με περιβαλλοντική πιστοποίηση συνιστά κρίσιμο βήμα για τη διαμόρφωση μιας πιο υπεύθυνης και βιώσιμης τουριστικής εμπειρίας σε εθνικό επίπεδο, ικανής να προσελκύσει τις νεότερες και περισσότερο ευαισθητοποιημένες γενιές ταξιδιωτών. Άλλωστε η Ελλάδα συγκαταλέγεται σήμερα στις χώρες με το χαμηλότερο ποσοστό πιστοποιημένων μονάδων σε σχέση με τους βασικούς ανταγωνιστές της (πηγή: https://insete.gr/bi/hotel-sustainability-indicators-gr/).
Αξιολόγηση της εμπειρίας ανά αγορά
- Οι επισκέπτες από τις Ηνωμένες Πολιτείες (9,3) και το Ηνωμένο Βασίλειο (9,2) συνέχισαν να καταγράφουν την υψηλότερη ικανοποίηση, αποδίδοντας ιδιαίτερα υψηλές βαθμολογίες σε Περιφέρειες όπως η Πελοπόννησος (ΗΠΑ 9,6) και οι Κυκλάδες (Ηνωμένο Βασίλειο 9,2). Οι επισκέπτες από τη Γερμανία (8,6), την Ιταλία (8,5) και την Γαλλία (8,4) βαθμολόγησαν την Ελλάδα χαμηλότερα συνολικά.
- Υψηλή ικανοποίηση κατέγραψαν επίσης, οι επισκέπτες από την Πολωνία (9,7) και την Ουγγαρία (9,5) στη Θεσσαλία, καθώς και οι επισκέπτες από τη Βουλγαρία (9,5) στην Κεντρική Μακεδονία.
Μπορείτε να βρείτε ολόκληρη την έρευνα εδώ.
Πηγή: money-tourism.gr
Συνοπτικά
- Η Ελλάδα καταλαμβάνει την 5η θέση στον δείκτη Net Sentiment Index (NSI), με θετικές συζητήσεις για πολιτισμό, φιλοξενία και γαστρονομία.
- Η ικανοποίηση των τουριστών παραμένει υψηλή με βαθμολογία 9,1, ξεπερνώντας τον ευρωπαϊκό μέσο όρο.
- Αν και επισκέπτες από τις Ηνωμένες Πολιτείες και το Ηνωμένο Βασίλειο καταγράφουν υψηλή ικανοποίηση, η βιωσιμότητα και η υγιεινή παρουσιάζουν περιθώρια βελτίωσης.
- Η γαστρονομία και η θάλασσα λαμβάνουν τις υψηλότερες βαθμολογίες, ενώ η φιλοξενία αναδεικνύεται ως το κύριο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.