Τεχνολογία και Μόδα: Το δυναμικό δίδυμο που θα απελευθερώσει τον πλανήτη από την υπερκατανάλωση;

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Το άρθρο εξετάζει τη σχέση μεταξύ τεχνολογίας και μόδας, τονίζοντας ότι η τεχνολογία μπορεί να συμβάλει στη μείωση της υπερκατανάλωσης και των περιβαλλοντικών επιπτώσεων της βιομηχανίας μόδας. Αναφέρεται στην ανάπτυξη ψηφιακών ρούχων και πλατφορμών όπως το DressX, που επιτρέπουν στους χρήστες να αγοράζουν και να φορούν εικονικά ρούχα, μειώνοντας την ανάγκη για φυσικά προϊόντα.

Παράλληλα, startups και μεγάλοι οίκοι χρησιμοποιούν τεχνητή νοημοσύνη και ρομποτική για να δημιουργήσουν βιώσιμα προϊόντα με λιγότερα απόβλητα. Το άρθρο υπογραμμίζει ότι η τεχνολογία μπορεί να είναι ο σύμμαχος της μόδας στην πορεία προς την αειφορία, προτείνοντας τη μετάβαση σε μοντέλα αποανάπτυξης για μια πιο βιώσιμη βιομηχανία.

Διαβάστε παρακάτω

Αν τα πράγματα στη μόδα νομίζετε πως αλλάζουν γρήγορα, ρίξτε μια ματιά στην τεχνολογία. «Δεν ξέρω για εσάς, για μένα πάντως το metaverse είναι ακόμα θολά νερά και σίγουρα με φοβίζει, γιατί νιώθω ότι ανοίγει τον ασκό του Αιόλου σε ό,τι αφορά το flexing. Ανησυχώ μήπως η μόδα γίνει απλώς ένα credit ή ένα παράσημο για εκείνον που έχει αγοράσει το σήμα (κάποιου οίκου). Κατανοώ όμως ότι για τις νέες γενιές δημιουργεί νέους τρόπους αυτοέκφρασης και ενδεχομένως ευκαιρίες για να εξερευνήσουν νέες ταυτότητες. Το μέλλον θα δείξει» έγραφα τον Οκτώβριο του 2022, κλείνοντας τη στήλη Fashion Statement εκείνου του τεύχους, και σήμερα, σχεδόν τρία χρόνια μετά, θα έλεγα ότι έπεσα μέσα, καταστροφολογώντας.

Το metaverse μπορεί να είναι μια κανονικότητα και έτσι κανείς πλέον δεν μιλάει για αυτό, ωστόσο και όχημα για φλεξάρισμα έγινε και οι νέες γενιές το χρησιμοποιούν κατά κόρον στο gaming.

Οι ιδρύτριες του DressX, Natalia Modenova και Daria Shapovalova, με δημιουργίες που μπορεί να βρει κανείς στην ομώνυμη πλατφόρμα.

Οι περισσότεροι οίκοι μόδας έχουν πηδήξει στο βαγόνι του metaverse, τα περισσότερα brands έχουν τουλάχιστον μια συνεργασία στο ενεργητικό τους με το DressX ή άλλες αντίστοιχες πλατφόρμες. Με τα ρούχα από αυτές τις συλλογές ντύνουν οι χρήστες τα avatars τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης αλλά και τους παίκτες τους σε παιχνίδια όπως το Roblox και το Fortnite.

Bitcoins, NFTs, κρυπτονομίσματα, εξελιγμένα video games, η επέλαση του ChatGPT και γενικώς η ευρεία χρήση τεχνητής νοημοσύνης (AI) δείχνουν τη δυναμική της τεχνολογίας.

Και σε ό,τι αφορά τη μόδα, πηγαίνει χέρι χέρι με την τεχνολογία. Κι αυτό είναι κάτι που συνέβαινε πάντα. «Άλλωστε, η μόδα με τη βιομηχανία της συνδέονται πιο στενά με την άνοδο των ριζοσπαστικών νέων τεχνολογιών. Ας μην ξεχνάμε ότι τον 19ο αιώνα η μόδα ήταν εκείνη που ξεκίνησε τη βιομηχανία μαζικής παραγωγής, με τη βελτιστοποίηση της ραπτομηχανής τη δεκαετία του 1850 και, αμέσως μετά, με την άνοδο του ready-to-wear», έγραφα στο ίδιο άρθρο, με τίτλο Welcome to the Me(me)taverse, το 2022 – κι αυτό δεν έχει αλλάξει.

Αυτό που έχει αλλάξει ραγδαία από τότε είναι ο αδηφάγος τρόπος που καταναλώνουμε και τα απόβλητα που δημιουργούμε από αυτή μας την ανάγκη. Τα οποία κάθε χρόνο είναι και περισσότερα. Και εδώ έρχεται η ηθική και η βιωσιμότητα. Δύο έννοιες που μάλλον έχετε συναντήσει πολλάκις ως sustainability και ethical fashion. Η βιωσιμότητα γίνεται όλο και πιο σημαντική στη μόδα επειδή (και) η βιομηχανία της μόδας δέχεται σήμερα πιέσεις για να μειώσει το αποτύπωμά της στο περιβάλλον. Και παρότι σε αυτό το τεύχος θα μιλήσουμε για την τεχνολογία, αυτό δεν σημαίνει ότι θα δώσουμε τις ευλογίες μας στον άκρατο καταναλωτισμό και την αλόγιστη παραγωγή, γιατί το degrowth (για το οποίο έγραψα στο προηγούμενο τεύχος σε αυτήν τη στήλη) είναι όντως μονόδρομος.

«Το degrowth (αποανάπτυξη) είναι μονόδρομος. Έτσι όπως το καταλαβαίνω εγώ με την απλή μου σκέψη, ή θα συνεχίζουμε να παράγουμε και να καταναλώνουμε προϊόντα με τη συχνότητα που το κάνουμε τώρα και θα οδηγηθούμε σε ένα βέβαιο δυστοπικό μέλλον ή σύντομα θα ακολουθήσουμε τους πυλώνες του degrowth, για τους οποίους οι επιστήμονες και οι οικονομολόγοι έχουν μιλήσει εκτεταμένα τα τελευταία χρόνια. […] Σε πρώτη φάση, το degrowth αναφέρεται σε μια δίκαιη και δημοκρατική μείωση της παραγωγής και της κατανάλωσης, που στοχεύει στην ανθρώπινη ευημερία και στην αποκατάσταση της οικολογικής ισορροπίας. Σημαίνει να παράγουμε και να καταναλώνουμε λιγότερο, αλλά καλύτερα. Να επικεντρωνόμαστε στην ποιότητα ζωής αντί για την ποσότητα των αγαθών. Το degrowth είναι η μετάβαση από μια οικονομία βασισμένη στην εκμετάλλευση και την ανάπτυξη, σε μια οικονομία που προάγει τη συνεργασία, τη φροντίδα και την οικολογική ισορροπία. Η αποανάπτυξη προτείνει να ξανασκεφτούμε τι σημαίνει πραγματική πρόοδος. Αντί για περισσότερα χρήματα και υλικά αγαθά, να επιδιώκουμε χρόνο, υγεία, κοινοτική ευημερία και ένα σταθερό κλίμα».

Έγραψα μεταξύ άλλων στο προηγούμενο τεύχος, και εδώ θα σταματήσω τις παραπομπές μου γιατί εύλογα θα χαρακτηριστώ αυτοαναφορική.

Το παραπάνω και το ίδιο το degrowth δεν αναιρούν ότι η τεχνολογία αποτελεί βασική τροχοπέδη στην αλλαγή της προοπτικής της βιωσιμότητας σε όλους τους τομείς – από την παραγωγή έως την κατανάλωση. Τεχνολογίες όπως η τρισδιάστατη εκτύπωση, η ψηφιακή κοπή πατρόν και τα εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης για τον σχεδιασμό βοηθούν τη μόδα στο κομμάτι της παραγωγής. Γλιτώνουν σε μεγάλο βαθμό την περιττή χρήση πόρων που γίνονται απλώς… waste. Σκεφτείτε πως χρησιμοποιώντας την τεχνητή νοημοσύνη για να δημιουργήσουμε ένα πατρόν, αφενός γλιτώνουμε ενέργεια και αφετέρου μπορούμε να υπολογίσουμε πόσο ακριβώς ύφασμα χρειαζόμαστε, μια και δεν υπάρχουν λάθη και με την κατάλληλη τοποθέτηση του πατρόν δεν δημιουργούνται ρέλια.

Το παλιό μοντέλο παραγωγής ρούχων και αξεσουάρ είναι πολύ επιβλαβές για το περιβάλλον λόγω της υπερβολικής χρήσης πόρων, της υπερβολικής απόρριψης αποβλήτων και των πρακτικών εκμετάλλευσης της εργασίας. Έτσι, οι τεχνολογικές λύσεις γίνονται σταδιακά η κατεύθυνση της βιώσιμης επιχειρηματικής δραστηριότητας στον τομέα της μόδας.

Ακριβώς λοιπόν σε αυτό το σημείο, στην καρδιά της βιώσιμης επανάστασης, το νήμα το πιάνουν καινοτόμες startups που συνδυάζουν δημιουργικά τη μόδα με την τεχνολογία.

Η Milena Ladan είναι μια virtual fashion designer που ντύνει το μέλλον pixel προς pixel. Ο τίτλος της είναι 3D Artist & Digital Fashion Content Creator και έχει αποκλειστική συνεργασία με τη μεγαλύτερη δύναμη στην εικονική μόδα, την πλατφόρμα DressX. Οι φωτογραφίες της στο Instagram με ρούχα εικονικής πραγματικότητας είναι το κάτι άλλο.

Το παράδειγμα του DressX, που ήδη ανέφερα, είναι χαρακτηριστικό. Μια πλατφόρμα που φέρνει την έννοια της ψηφιακής γκαρνταρόμπας πιο κοντά από ποτέ. Εκεί, αντί να αγοράζουμε υλικά ρούχα, αγοράζουμε digital κομμάτια, τα οποία φοράμε στις φωτογραφίες μας, στα social media, στα παιχνίδια μας. Έτσι, εξαλείφουμε ένα μεγάλο ποσοστό από την αχρείαστη κατανάλωση ύλης και ενέργειας. Και μπορεί στην αρχή να ακουγόταν τρελό, όμως πλέον αποτελεί πραγματικότητα, που μάλιστα αγκαλιάζεται ιδιαίτερα από την Gen Z. Τα ψηφιακά ρούχα γίνονται πειραματικό πεδίο, προσφέροντας ελευθερία έκφρασης χωρίς κανένα φυσικό αποτύπωμα.

Παράλληλα, startups όπως η Unspun και η SewBo κάνουν χρήση της τεχνητής νοημοσύνης και της ρομποτικής για να δημιουργήσουν custom-fit κομμάτια με μηδενικά απορρίμματα.

H Unspun, για παράδειγμα, χρησιμοποιεί 3D scans του σώματος για να κατασκευάσει ένα εξατομικευμένο τζιν, χωρίς σπατάλη υφάσματος. Στον αντίποδα, η SewBo εφαρμόζει ρομποτική για να κατασκευάζει ενδύματα σχεδόν αυτόματα, μειώνοντας τα λάθη και την ανάγκη ανθρώπινης παρέμβασης που συχνά συνοδεύεται από εκμετάλλευση.

Αλλά δεν είναι μόνο οι μικρές εταιρείες που στρέφονται στην τεχνητή νοημοσύνη.

Ακόμη και μεγάλοι οίκοι, όπως η Stella McCartney και ο Gucci, ενσωματώνουν πλέον AI εργαλεία που προβλέπουν ακριβέστερα τη ζήτηση, με αποτέλεσμα λιγότερα στοκ και μικρότερο οικολογικό αποτύπωμα. Παράλληλα, πλατφόρμες όπως η Heuritech χρησιμοποιούν AI για να προβλέψουν τις τάσεις, βοηθώντας τα brands να μην υπερπαράγουν κομμάτια που δεν θα πουληθούν ποτέ.

Στο κομμάτι της τεχνολογίας των υλικών, η Bolt Threads έχει καταφέρει να δημιουργήσει το Mylo, ένα υλικό που θυμίζει δέρμα αλλά κατασκευάζεται από μανιτάρια, ενώ η Modern Meadow αξιοποιεί τεχνικές biofabrication για να παραγάγει βιώσιμα υφάσματα που έχουν την ίδια ποιότητα και αίσθηση με τα παραδοσιακά, χωρίς όμως να εμπλέκονται ζώα ή μη βιώσιμες πρακτικές εκτροφής.

Ταυτόχρονα, πλατφόρμες όπως η Vestiaire Collective και η ThredUp αξιοποιούν την τεχνολογία για να κάνουν το resale και το circular fashion πιο προσιτό και αποτελεσματικό. Χρησιμοποιούν AI για να κατηγοριοποιούν ρούχα, να αξιολογούν την κατάστασή τους και να τα επαναφέρουν γρήγορα σε κυκλοφορία, διατηρώντας την αξία τους και μειώνοντας δραστικά τα απορρίμματα που φτάνουν σε χωματερές.

Ακόμη και οι εφαρμογές επαυξημένης πραγματικότητας (AR) μπαίνουν δυναμικά στο παιχνίδι της βιωσιμότητας.

Χαρακτηριστική περίπτωση είναι το Snapchat και η συνεργασία του με μεγάλα fashion brands, όπως Dior και Prada, που επιτρέπουν στους χρήστες να δοκιμάσουν ψηφιακά ρούχα πριν τα αγοράσουν, μειώνοντας σημαντικά τις επιστροφές και την περιττή παραγωγή.

Η τεχνολογία άρα δεν αποτελεί απλώς μια δύναμη που θα μπορούσε να πάει προς οποιαδήποτε κατεύθυνση. Είναι ο σύμμαχος που χρειάζεται η μόδα για να βαδίσει προς ένα πραγματικά βιώσιμο μέλλον. Το degrowth είναι αναγκαίο, όμως η τεχνολογία είναι εκείνη που θα μας δώσει τα εργαλεία να το εφαρμόσουμε έξυπνα και αποτελεσματικά.

Το θέμα αρχικά φιλοξενήθηκε στο InStyle Greece τεύχος 128 Μάιος 2025.

Διαβάστε επίσης

Πώς να ενσωματώσετε το πιο νοσταλγικό στυλ του φθινοπώρου

Το άρθρο αναδεικνύει το πόντσο ως το απόλυτο κομμάτι για το φθινόπωρο, συνδυάζοντας στυλ και άνεση για τη σεζόν. Με την αέρινη σιλουέτα και την cozy αισθητική του, το...

Η Αθήνα Οικονομάκου μας μεταφέρει σε γιορτινή διάθεση

Το άρθρο αναλύει την ιστορία και την εξέλιξη της ζακέτας, γνωστής και ως cardigan, από στρατιωτικό ένδυμα του 19ου αιώνα σε σύμβολο μόδας και άνεσης. Αρχικά φορεμένη από τον...

Μαίρη Βιτινάρος: Δείχνει πως ένα γιλέκο είναι το απαραίτητο κομμάτι στη ντουλάπα μας

Η Μαίρη Βιτινάρος, γνωστή από το Greece’s Next Top Model, αναδεικνύει το γιλέκο ως το must-have κομμάτι στη ντουλάπα μας, προσφέροντας έναν κομψό και ανεπιτήδευτο τρόπο ανανέωσης του στυλ...

Πάρις Χίλτον: Μαγνήτισε τα βλέμματα στο BABY2BABY GALA

Στο καθιερωμένο γκαλά του μη κερδοσκοπικού οργανισμού Baby2Baby, που πραγματοποιήθηκε την Κυριακή 9 Νοεμβρίου, συγκεντρώθηκαν 18 εκατομμύρια δολάρια για την υποστήριξη παιδιών σε ανάγκη στις ΗΠΑ. Η εκδήλωση τίμησε την...

Γνωρίστε τον καινούργιο «πρίγκιπα» της ελληνικής και παγκόσμιας μόδας

Ο Francesco Χρήστου Ruggiero είναι ένας ανερχόμενος αστέρας στον κόσμο της μόδας, γνωστός για το αυθεντικό και σύγχρονο στυλ του που συνδυάζει στοιχεία από τη δυτική ακτή των ΗΠΑ...

Kathy Heyndels: Καθηλωτική η νέα συλλογή “Dark Elegance” στην Athens Xclusive Designers Week

Η Kathy Heyndels παρουσίασε τη νέα της συλλογή "Dark Elegance" στο 37ο Athens Xclusive Designers Week, προσφέροντας έναν ύμνο στη σύγχρονη θηλυκότητα. Η συλλογή συνδυάζει δυναμισμό και εκλεπτυσμένη αισθητική,...

5 εμβληματικές τσάντες σχεδιαστών που επιστρέφουν δυναμικά φέτος

Το άρθρο εξετάζει την επιστροφή πέντε εμβληματικών τσαντών σχεδιαστών από τα 2000s, οι οποίες ξανακερδίζουν έδαφος στη μόδα. Αυτές οι τσάντες, όπως η Balenciaga City, η Chloé Paddington και...

Λάκης Γαβαλάς: Καθήλωσε το κοινό με ένα λαμπερό fashion show

Η επίδειξη μόδας του Λάκη Γαβαλά, που πραγματοποιήθηκε στο Καπνεργοστάσιο στο πλαίσιο του Athens Fashion Week, έκλεψε τις εντυπώσεις με τη νέα του συλλογή γεμάτη έντονα χρώματα και statement...

Η Naomi Campbell συναντήθηκε με τον Πάπα Λέοντα XIV

Η Naomi Campbell επισκέφθηκε το Βατικανό και συναντήθηκε με τον Πάπα Λέοντα XIV, εντυπωσιάζοντας με την κομψότητά της φορώντας ένα σύνολο Dolce & Gabbana και προσφέροντας ως δώρο ένα...

Χρύσανθος Πανάς: Η Αθήνα, η Ριβιέρα, ο Valentino, η Sharon Stone και το διακριτικό στυλ που καθόρισε μια πόλη

Ο Χρύσανθος Πανάς αποτελεί μια εμβληματική προσωπικότητα της σύγχρονης Αθήνας, μεταμορφώνοντας την πόλη μέσω της δημιουργίας χώρων όπως το Island Athens Riviera και το Athénée, που έχουν γίνει σημείο...

Σάρα Τζέσικα Πάρκερ: Λαμπερή παρουσία δίπλα στη βασίλισσα Καμίλα

Η Σάρα Τζέσικα Πάρκερ, γνωστή για την επιρροή της στη μόδα, παρευρέθηκε στο Λονδίνο για την απονομή του Booker Prize 2025 ως κριτής, και στη συνέχεια συμμετείχε σε ιδιωτική...

Αυτό είναι το νέο trend των διασήμων παγκοσμίως

Το skant, ένας συνδυασμός φούστας και παντελονιού, έχει γίνει το νέο αγαπημένο trend των διασήμων και των influencers παγκοσμίως. Αρχικά προωθημένο ως φουτουριστική ιδέα από τον σχεδιαστή Richard Chai,...

Σάσα Σταμάτη: Με τσάντα Bulgari στην καρδιά της Αθήνας

Η Σάσα Σταμάτη εμφανίστηκε στο κέντρο της Αθήνας με ένα chic και άνετο σύνολο, συνδυάζοντας ένα κόκκινο πουκάμισο με balloon μανίκια και ένα σορτσάκι για ένα κομψό και παιχνιδιάρικο...

Γνωρίζατε ότι το παλτό σας δεν πρέπει να συνδυάζεται με το ντύσιμό σας;

Το άρθρο προτείνει μια νέα προσέγγιση στη μόδα, προτείνοντας να συνδυάζουμε σκόπιμα παλτό που δεν «ταιριάζουν» με το υπόλοιπο ντύσιμο, δημιουργώντας έτσι ενδιαφέροντα παιχνίδια αντιθέσεων. Αυτή η ιδέα, παρόμοια...

Winter In Town: Η Admiral παρουσιάζει την νέα της συλλογή Φθινόπωρο/Χειμώνας 2025-2026

Η νέα συλλογή Φθινόπωρο/Χειμώνας 2025-2026 της Admiral αντλεί έμπνευση από τη ζωή στην πόλη, συνδυάζοντας urban αισθητική με casual και αθλητικά στοιχεία. Η συλλογή προσφέρει άνεση και στυλ για...

Δέκα διάσημες Ελληνίδες ανέβασαν κόκκινη σημαία στη μόδα!

Το άρθρο αναδεικνύει το κόκκινο φόρεμα ως διαχρονικό σύμβολο θηλυκότητας, δύναμης και αυτοπεποίθησης, ιδανικό για κάθε εποχή και περίσταση. Αναφέρεται στη στιλιστική του αξία και την ιστορική του σημασία από...

Μαρί Σαντάλ: Με εξαιρετικά κομψή εμφάνιση και Birkin τσάντα

Η Μαρί Σαντάλ πραγματοποίησε μια κομψή εμφάνιση, επιβεβαιώνοντας το status της ως fashion icon. Επέλεξε ένα καρό κοστούμι που συνδύαζε δυναμισμό και θηλυκότητα, με σακάκι που αγκάλιαζε φυσικά τους...

Πριγκίπισσα Κάθριν: Ανακαλύψτε την πολυτελή τσάντα της αξίας 975 ευρώ

Η πριγκίπισσα Κάθριν κέρδισε τις εντυπώσεις στην τελετή για την Ημέρα Μνήμης του Ολοκαυτώματος στο Royal Albert Hall, συνδυάζοντας κομψότητα και διακριτικότητα που θύμιζε την πριγκίπισσα Νταϊάνα. Φορώντας ένα...

Trussardi: Επανέρχεται εντυπωσιακά στο ελληνικό κοινό με μίνιμαλ σχέδια που ενσαρκώνουν την ήρεμη ομορφιά

Η Trussardi επιστρέφει δυναμικά στο ελληνικό κοινό με τη συλλογή Φθινόπωρο Χειμώνας ’25, που χαρακτηρίζεται από μίνιμαλ σχέδια και υψηλή ποιότητα. Η καμπάνια “A Gentle Society”, με πρωταγωνιστές την Eva...

Η Massimo Dutti αποκαλύπτει τη «Συλλεκτική Έκδοση AW25»

Η Massimo Dutti παρουσιάζει τη νέα της συλλογή Limited Edition AW25, η οποία εστιάζει στη σύνθεση ως πράξη ισορροπίας και αρμονίας μεταξύ μορφής και χώρου. Η συλλογή ξεχωρίζει για...

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ