Τεχνολογία και Μόδα: Το δυναμικό δίδυμο που θα απελευθερώσει τον πλανήτη από την υπερκατανάλωση;

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Το άρθρο εξετάζει τη σχέση μεταξύ τεχνολογίας και μόδας, τονίζοντας ότι η τεχνολογία μπορεί να συμβάλει στη μείωση της υπερκατανάλωσης και των περιβαλλοντικών επιπτώσεων της βιομηχανίας μόδας. Αναφέρεται στην ανάπτυξη ψηφιακών ρούχων και πλατφορμών όπως το DressX, που επιτρέπουν στους χρήστες να αγοράζουν και να φορούν εικονικά ρούχα, μειώνοντας την ανάγκη για φυσικά προϊόντα.

Παράλληλα, startups και μεγάλοι οίκοι χρησιμοποιούν τεχνητή νοημοσύνη και ρομποτική για να δημιουργήσουν βιώσιμα προϊόντα με λιγότερα απόβλητα. Το άρθρο υπογραμμίζει ότι η τεχνολογία μπορεί να είναι ο σύμμαχος της μόδας στην πορεία προς την αειφορία, προτείνοντας τη μετάβαση σε μοντέλα αποανάπτυξης για μια πιο βιώσιμη βιομηχανία.

Διαβάστε παρακάτω

Αν τα πράγματα στη μόδα νομίζετε πως αλλάζουν γρήγορα, ρίξτε μια ματιά στην τεχνολογία. «Δεν ξέρω για εσάς, για μένα πάντως το metaverse είναι ακόμα θολά νερά και σίγουρα με φοβίζει, γιατί νιώθω ότι ανοίγει τον ασκό του Αιόλου σε ό,τι αφορά το flexing. Ανησυχώ μήπως η μόδα γίνει απλώς ένα credit ή ένα παράσημο για εκείνον που έχει αγοράσει το σήμα (κάποιου οίκου). Κατανοώ όμως ότι για τις νέες γενιές δημιουργεί νέους τρόπους αυτοέκφρασης και ενδεχομένως ευκαιρίες για να εξερευνήσουν νέες ταυτότητες. Το μέλλον θα δείξει» έγραφα τον Οκτώβριο του 2022, κλείνοντας τη στήλη Fashion Statement εκείνου του τεύχους, και σήμερα, σχεδόν τρία χρόνια μετά, θα έλεγα ότι έπεσα μέσα, καταστροφολογώντας.

Το metaverse μπορεί να είναι μια κανονικότητα και έτσι κανείς πλέον δεν μιλάει για αυτό, ωστόσο και όχημα για φλεξάρισμα έγινε και οι νέες γενιές το χρησιμοποιούν κατά κόρον στο gaming.

Οι ιδρύτριες του DressX, Natalia Modenova και Daria Shapovalova, με δημιουργίες που μπορεί να βρει κανείς στην ομώνυμη πλατφόρμα.

Οι περισσότεροι οίκοι μόδας έχουν πηδήξει στο βαγόνι του metaverse, τα περισσότερα brands έχουν τουλάχιστον μια συνεργασία στο ενεργητικό τους με το DressX ή άλλες αντίστοιχες πλατφόρμες. Με τα ρούχα από αυτές τις συλλογές ντύνουν οι χρήστες τα avatars τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης αλλά και τους παίκτες τους σε παιχνίδια όπως το Roblox και το Fortnite.

Bitcoins, NFTs, κρυπτονομίσματα, εξελιγμένα video games, η επέλαση του ChatGPT και γενικώς η ευρεία χρήση τεχνητής νοημοσύνης (AI) δείχνουν τη δυναμική της τεχνολογίας.

Και σε ό,τι αφορά τη μόδα, πηγαίνει χέρι χέρι με την τεχνολογία. Κι αυτό είναι κάτι που συνέβαινε πάντα. «Άλλωστε, η μόδα με τη βιομηχανία της συνδέονται πιο στενά με την άνοδο των ριζοσπαστικών νέων τεχνολογιών. Ας μην ξεχνάμε ότι τον 19ο αιώνα η μόδα ήταν εκείνη που ξεκίνησε τη βιομηχανία μαζικής παραγωγής, με τη βελτιστοποίηση της ραπτομηχανής τη δεκαετία του 1850 και, αμέσως μετά, με την άνοδο του ready-to-wear», έγραφα στο ίδιο άρθρο, με τίτλο Welcome to the Me(me)taverse, το 2022 – κι αυτό δεν έχει αλλάξει.

Αυτό που έχει αλλάξει ραγδαία από τότε είναι ο αδηφάγος τρόπος που καταναλώνουμε και τα απόβλητα που δημιουργούμε από αυτή μας την ανάγκη. Τα οποία κάθε χρόνο είναι και περισσότερα. Και εδώ έρχεται η ηθική και η βιωσιμότητα. Δύο έννοιες που μάλλον έχετε συναντήσει πολλάκις ως sustainability και ethical fashion. Η βιωσιμότητα γίνεται όλο και πιο σημαντική στη μόδα επειδή (και) η βιομηχανία της μόδας δέχεται σήμερα πιέσεις για να μειώσει το αποτύπωμά της στο περιβάλλον. Και παρότι σε αυτό το τεύχος θα μιλήσουμε για την τεχνολογία, αυτό δεν σημαίνει ότι θα δώσουμε τις ευλογίες μας στον άκρατο καταναλωτισμό και την αλόγιστη παραγωγή, γιατί το degrowth (για το οποίο έγραψα στο προηγούμενο τεύχος σε αυτήν τη στήλη) είναι όντως μονόδρομος.

«Το degrowth (αποανάπτυξη) είναι μονόδρομος. Έτσι όπως το καταλαβαίνω εγώ με την απλή μου σκέψη, ή θα συνεχίζουμε να παράγουμε και να καταναλώνουμε προϊόντα με τη συχνότητα που το κάνουμε τώρα και θα οδηγηθούμε σε ένα βέβαιο δυστοπικό μέλλον ή σύντομα θα ακολουθήσουμε τους πυλώνες του degrowth, για τους οποίους οι επιστήμονες και οι οικονομολόγοι έχουν μιλήσει εκτεταμένα τα τελευταία χρόνια. […] Σε πρώτη φάση, το degrowth αναφέρεται σε μια δίκαιη και δημοκρατική μείωση της παραγωγής και της κατανάλωσης, που στοχεύει στην ανθρώπινη ευημερία και στην αποκατάσταση της οικολογικής ισορροπίας. Σημαίνει να παράγουμε και να καταναλώνουμε λιγότερο, αλλά καλύτερα. Να επικεντρωνόμαστε στην ποιότητα ζωής αντί για την ποσότητα των αγαθών. Το degrowth είναι η μετάβαση από μια οικονομία βασισμένη στην εκμετάλλευση και την ανάπτυξη, σε μια οικονομία που προάγει τη συνεργασία, τη φροντίδα και την οικολογική ισορροπία. Η αποανάπτυξη προτείνει να ξανασκεφτούμε τι σημαίνει πραγματική πρόοδος. Αντί για περισσότερα χρήματα και υλικά αγαθά, να επιδιώκουμε χρόνο, υγεία, κοινοτική ευημερία και ένα σταθερό κλίμα».

Έγραψα μεταξύ άλλων στο προηγούμενο τεύχος, και εδώ θα σταματήσω τις παραπομπές μου γιατί εύλογα θα χαρακτηριστώ αυτοαναφορική.

Το παραπάνω και το ίδιο το degrowth δεν αναιρούν ότι η τεχνολογία αποτελεί βασική τροχοπέδη στην αλλαγή της προοπτικής της βιωσιμότητας σε όλους τους τομείς – από την παραγωγή έως την κατανάλωση. Τεχνολογίες όπως η τρισδιάστατη εκτύπωση, η ψηφιακή κοπή πατρόν και τα εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης για τον σχεδιασμό βοηθούν τη μόδα στο κομμάτι της παραγωγής. Γλιτώνουν σε μεγάλο βαθμό την περιττή χρήση πόρων που γίνονται απλώς… waste. Σκεφτείτε πως χρησιμοποιώντας την τεχνητή νοημοσύνη για να δημιουργήσουμε ένα πατρόν, αφενός γλιτώνουμε ενέργεια και αφετέρου μπορούμε να υπολογίσουμε πόσο ακριβώς ύφασμα χρειαζόμαστε, μια και δεν υπάρχουν λάθη και με την κατάλληλη τοποθέτηση του πατρόν δεν δημιουργούνται ρέλια.

Το παλιό μοντέλο παραγωγής ρούχων και αξεσουάρ είναι πολύ επιβλαβές για το περιβάλλον λόγω της υπερβολικής χρήσης πόρων, της υπερβολικής απόρριψης αποβλήτων και των πρακτικών εκμετάλλευσης της εργασίας. Έτσι, οι τεχνολογικές λύσεις γίνονται σταδιακά η κατεύθυνση της βιώσιμης επιχειρηματικής δραστηριότητας στον τομέα της μόδας.

Ακριβώς λοιπόν σε αυτό το σημείο, στην καρδιά της βιώσιμης επανάστασης, το νήμα το πιάνουν καινοτόμες startups που συνδυάζουν δημιουργικά τη μόδα με την τεχνολογία.

Η Milena Ladan είναι μια virtual fashion designer που ντύνει το μέλλον pixel προς pixel. Ο τίτλος της είναι 3D Artist & Digital Fashion Content Creator και έχει αποκλειστική συνεργασία με τη μεγαλύτερη δύναμη στην εικονική μόδα, την πλατφόρμα DressX. Οι φωτογραφίες της στο Instagram με ρούχα εικονικής πραγματικότητας είναι το κάτι άλλο.

Το παράδειγμα του DressX, που ήδη ανέφερα, είναι χαρακτηριστικό. Μια πλατφόρμα που φέρνει την έννοια της ψηφιακής γκαρνταρόμπας πιο κοντά από ποτέ. Εκεί, αντί να αγοράζουμε υλικά ρούχα, αγοράζουμε digital κομμάτια, τα οποία φοράμε στις φωτογραφίες μας, στα social media, στα παιχνίδια μας. Έτσι, εξαλείφουμε ένα μεγάλο ποσοστό από την αχρείαστη κατανάλωση ύλης και ενέργειας. Και μπορεί στην αρχή να ακουγόταν τρελό, όμως πλέον αποτελεί πραγματικότητα, που μάλιστα αγκαλιάζεται ιδιαίτερα από την Gen Z. Τα ψηφιακά ρούχα γίνονται πειραματικό πεδίο, προσφέροντας ελευθερία έκφρασης χωρίς κανένα φυσικό αποτύπωμα.

Παράλληλα, startups όπως η Unspun και η SewBo κάνουν χρήση της τεχνητής νοημοσύνης και της ρομποτικής για να δημιουργήσουν custom-fit κομμάτια με μηδενικά απορρίμματα.

H Unspun, για παράδειγμα, χρησιμοποιεί 3D scans του σώματος για να κατασκευάσει ένα εξατομικευμένο τζιν, χωρίς σπατάλη υφάσματος. Στον αντίποδα, η SewBo εφαρμόζει ρομποτική για να κατασκευάζει ενδύματα σχεδόν αυτόματα, μειώνοντας τα λάθη και την ανάγκη ανθρώπινης παρέμβασης που συχνά συνοδεύεται από εκμετάλλευση.

Αλλά δεν είναι μόνο οι μικρές εταιρείες που στρέφονται στην τεχνητή νοημοσύνη.

Ακόμη και μεγάλοι οίκοι, όπως η Stella McCartney και ο Gucci, ενσωματώνουν πλέον AI εργαλεία που προβλέπουν ακριβέστερα τη ζήτηση, με αποτέλεσμα λιγότερα στοκ και μικρότερο οικολογικό αποτύπωμα. Παράλληλα, πλατφόρμες όπως η Heuritech χρησιμοποιούν AI για να προβλέψουν τις τάσεις, βοηθώντας τα brands να μην υπερπαράγουν κομμάτια που δεν θα πουληθούν ποτέ.

Στο κομμάτι της τεχνολογίας των υλικών, η Bolt Threads έχει καταφέρει να δημιουργήσει το Mylo, ένα υλικό που θυμίζει δέρμα αλλά κατασκευάζεται από μανιτάρια, ενώ η Modern Meadow αξιοποιεί τεχνικές biofabrication για να παραγάγει βιώσιμα υφάσματα που έχουν την ίδια ποιότητα και αίσθηση με τα παραδοσιακά, χωρίς όμως να εμπλέκονται ζώα ή μη βιώσιμες πρακτικές εκτροφής.

Ταυτόχρονα, πλατφόρμες όπως η Vestiaire Collective και η ThredUp αξιοποιούν την τεχνολογία για να κάνουν το resale και το circular fashion πιο προσιτό και αποτελεσματικό. Χρησιμοποιούν AI για να κατηγοριοποιούν ρούχα, να αξιολογούν την κατάστασή τους και να τα επαναφέρουν γρήγορα σε κυκλοφορία, διατηρώντας την αξία τους και μειώνοντας δραστικά τα απορρίμματα που φτάνουν σε χωματερές.

Ακόμη και οι εφαρμογές επαυξημένης πραγματικότητας (AR) μπαίνουν δυναμικά στο παιχνίδι της βιωσιμότητας.

Χαρακτηριστική περίπτωση είναι το Snapchat και η συνεργασία του με μεγάλα fashion brands, όπως Dior και Prada, που επιτρέπουν στους χρήστες να δοκιμάσουν ψηφιακά ρούχα πριν τα αγοράσουν, μειώνοντας σημαντικά τις επιστροφές και την περιττή παραγωγή.

Η τεχνολογία άρα δεν αποτελεί απλώς μια δύναμη που θα μπορούσε να πάει προς οποιαδήποτε κατεύθυνση. Είναι ο σύμμαχος που χρειάζεται η μόδα για να βαδίσει προς ένα πραγματικά βιώσιμο μέλλον. Το degrowth είναι αναγκαίο, όμως η τεχνολογία είναι εκείνη που θα μας δώσει τα εργαλεία να το εφαρμόσουμε έξυπνα και αποτελεσματικά.

Το θέμα αρχικά φιλοξενήθηκε στο InStyle Greece τεύχος 128 Μάιος 2025.

Διαβάστε επίσης

Πώς να αγκαλιάσετε φέτος τη ριζοσπαστική τάση του Pirate boho

Το άρθρο εξετάζει τη νέα τάση της μόδας "boho pirate", που συνδυάζει την ελευθερία του bohemian με την επαναστατική διάθεση του πειρατή. Αυτή η αισθητική, που εμφανίστηκε στις φετινές...

Η Κίμπερλι Γκίλφοϊλ επιλέγει Giuseppe Di Morabito – Το ίδιο και η Τέιλορ Σουίφτ

Η Κίμπερλι Γκίλφοϊλ και η Τέιλορ Σουίφτ, αν και κινούνται σε διαφορετικούς χώρους, επιλέγουν τις δημιουργίες του Ιταλού σχεδιαστή Giuseppe Di Morabito, γνωστού για τη μεταμόρφωση της μόδας σε...

Η Κλέλια Ανδριολάτου, η Βάσια Κωσταρά και το τέλειο συνδυασμένο look

Το άρθρο εξετάζει τη μόδα του συντονισμένου ντυσίματος μεταξύ φίλων, όπως το παράδειγμα των Κλέλια Ανδριολάτου και Βάσια Κωσταρά, που συχνά επιλέγουν παρόμοια outfits για τις εμφανίσεις τους. Τονίζεται...

Ο θρυλικός Ολυμπιονίκης Νόβακ Τζόκοβιτς στο καινούργιο κατάστημα LACOSTE στο Μέγαρο Αρσακείου

Η Lacoste γιόρτασε το επίσημο άνοιγμα του νέου flagship καταστήματός της στο Μέγαρο Αρσακείου στην Αθήνα με ένα ξεχωριστό event, έχοντας ως επίτιμο καλεσμένο τον κορυφαίο τενίστα Novak Djokovic,...

4 μοντέρνες ιδέες για να φορέσετε τις μπότες σας φέτος όπως οι Scandi girls

Το άρθρο παρουσιάζει τέσσερις μοντέρνες ιδέες για να φορέσετε μπότες, εμπνευσμένες από το σκανδιναβικό στιλ. Οι μπότες αποτελούν το απόλυτο fashion statement της σεζόν, προσθέτοντας κομψότητα και δυναμικότητα σε...

Ευγενία Νιάρχου: Η suede φούστα Alaïa αξίας 4.500 € και το σύγχρονο gallery dressing

Η Ευγενία Νιάρχου, γνωστή για την εκλεπτυσμένη της αισθητική, ενσαρκώνει τη σύγχρονη κομψότητα με τη suede φούστα Alaïa των 4.500 €, η οποία γίνεται μέρος της τέχνης στα μουσεία...

Η Bella Hadid αποκαλύπτει πώς να φορέσεις το vintage με τον πιο λαμπερό τρόπο

Η Bella Hadid ταξίδεψε στο Ντουμπάι για το Orebella pop-up event της Ulta Beauty, προωθώντας το νέο της άρωμα στα Αραβικά Εμιράτα. Εντυπωσίασε με ένα vintage Prada σύνολο, συνδυάζοντας...

Weekly Style: Ανακάλυψε την ντουλάπα σου και κάνε έξυπνο styling με τα βασικά κομμάτια

Το άρθρο εστιάζει στη σημασία του έξυπνου styling χρησιμοποιώντας τα βασικά κομμάτια που ήδη υπάρχουν στην ντουλάπα μας, χωρίς να απαιτούνται νέες αγορές. Με την έλευση του Νοεμβρίου και των...

Η Bottega Veneta επιλέγει το κορυφαίο it-boy Jacob Elordi για τη νέα της καμπάνια

Η Bottega Veneta λανσάρει τη νέα της καμπάνια «What Are Dreams», σκηνοθετημένη από τον Duane Michals, με πρωταγωνιστή το it-boy Jacob Elordi. Στο ασπρόμαυρο φιλμ, ο Elordi διαβάζει το...

Ένας από τους πιο στιλάτους λογαριασμούς στο Instagram ανήκει… σε σκύλο

Η Samantha, γνωστή ως @afghanhoundinthecity, είναι ένας σκύλος που έχει καταφέρει να γίνει ένα πραγματικό fashion icon στο Instagram. Με το μεταξένιο τρίχωμά της και την κομψή αισθητική της, η...

Τα τζιν-αριστουργήματα από την Ιαπωνία που αξίζουν 10.000 ευρώ και έχουν ξετρελάνει τους διάσημους

Το ιαπωνικό brand Proleta Re Art έχει καταφέρει να ξεχωρίσει στον κόσμο της μόδας με τα τζιν του, τα οποία κοστίζουν πάνω από 10.000 ευρώ και θεωρούνται πραγματικά έργα...

Claudia Schiffer Chloé Paddington bag: Η κορυφαία τσάντα της εποχής αξίζει 2.300 ευρώ

Η Claudia Schiffer, με την εμφάνισή της στη Frieze London, επανέφερε στο προσκήνιο τη διαχρονική Chloé Paddington bag, η οποία πρωτοεμφανίστηκε το 2005 και επανέρχεται φέτος ως σύμβολο του...

Η επανάσταση των φτερών στη μόδα: Η Stella McCartney και η καινοτόμος εποχή βιωσιμότητας

Η Stella McCartney φέρνει επανάσταση στη μόδα με την παρουσίαση της πρώτης συλλογής vegan φτερών, τα FEVVERS, προσφέροντας μια φυτική εναλλακτική που συνδυάζει την ομορφιά και το drama των...

Ιωάννα Τούνη και love island dressing: Η σύγκλιση δύο τάσεων

Το άρθρο εξετάζει τη σύνδεση της Ιωάννας Τούνη με το παγκόσμιο φαινόμενο του Love Island dressing, μια μόδα που πηγάζει από το διάσημο reality show και χαρακτηρίζεται από εμφανίσεις...

Τακτοποίηση ντουλάπας: Η μεταβατική περίοδος είναι η ιδανική στιγμή για να την οργανώσεις σωστά

Η αλλαγή εποχής προσφέρει την τέλεια ευκαιρία για να οργανώσετε την ντουλάπα σας, μεταφέροντας τα καλοκαιρινά ρούχα και φέρνοντας τα χειμερινά στην πρώτη γραμμή. Ξεκινήστε με ένα γενναίο ξεκαθάρισμα,...

Η Βασίλισσα Φρειδερίκη και το ζαφείρι 478 καρατίων αξίας 3 εκατομμυρίων ευρώ!

Το ζαφείρι 478 καρατίων, που κάποτε ανήκε στη Βασίλισσα Φρειδερίκη της Ελλάδας, αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα και πιο ιστορικά κοσμήματα που πέρασαν από τα χέρια του οίκου Cartier....

Η H&M ενώνει δυνάμεις με την Perfect Moment για μια apres ski κολεξιόν

Η H&M συνεργάζεται με το πολυτελές brand Perfect Moment, παρουσιάζοντας μια capsule συλλογή για την εορταστική περίοδο που συνδυάζει λάμψη, λειτουργικότητα και μοντέρνο design. Η συλλογή περιλαμβάνει 28 κομμάτια,...

Το πιο εντυπωσιακό πανωφόρι της σεζόν αντλεί έμπνευση από την αντρική γκαρνταρόμπα

Το Hussar jacket, εμπνευσμένο από την αντρική γκαρνταρόμπα του 18ου και 19ου αιώνα, είναι το απόλυτο statement κομμάτι της σεζόν. Με τις χαρακτηριστικές πλέξεις και τα μεταλλικά κουμπιά του,...

Έβελυν Καζαντζόγλου: Πώς αναδεικνύει τη δερμάτινη φούστα της με στυλ

Η Έβελυν Καζαντζόγλου αναδεικνύει τη δερμάτινη φούστα της με στυλ, αποδεικνύοντας ότι ένα μονοχρωματικό look μπορεί να είναι εντυπωσιακό μέσω της σωστής επιλογής υφών και υλικών. Συνδύασε μια καφέ...

Η Κιμ Καρντάσιαν ποζάρει ολόγυμνη σαν βασίλισσα!

Η Κιμ Καρντάσιαν, γνωστή για την επιδραστική της παρουσία στη μόδα και την αυτοπροβολή, συμμετείχε σε μία φωτογράφιση για το περιοδικό Re Edition που συζητήθηκε ευρέως. Χρησιμοποιώντας την τέχνη...

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ