Το άρθρο αναφέρεται στην έναρξη εφαρμογής ηλεκτρονικών ραντεβού με ιδιώτες γιατρούς του ΕΟΠΥΥ από την 1η Απριλίου, ένα μέτρο που προωθείται ως ψηφιοποίηση της υγειονομικής εξυπηρέτησης. Ωστόσο, η ιατρική κοινότητα εκφράζει έντονες αντιδράσεις, επισημαίνοντας σοβαρά λειτουργικά και οργανωτικά προβλήματα, όπως η υπερφόρτωση ραντεβού και οι τεχνικές δυσλειτουργίες της πλατφόρμας.
Οι γιατροί καταγγέλλουν ότι η νέα διαδικασία αποδυναμώνει τη σχέση τους με τους ασθενείς και ότι δεν υπάρχει η απαιτούμενη υποστήριξη για την ομαλή λειτουργία των ιατρείων τους. Ο Πανελλήνιος Ιατρικός Σύλλογος και άλλοι τοπικοί σύλλογοι ζητούν την άρση της υποχρεωτικότητας του συστήματος και προγραμματίζουν νομικές ενέργειες.
Διαβάστε παρακάτω
Μετά από τρεις παρατάσεις, ξεκίνησαν την 1η Απριλίου τα ηλεκτρονικά ραντεβού με τους ιδιώτες γιατρούς του ΕΟΠΥΥ, ένα μέτρο η εφαρμογή του οποίου παρουσιάζεται από την Πολιτεία ως ένα σημαντικό βήμα ψηφιοποίησης και εξυπηρέτησης των πολιτών, ωστόσο, η ιατρική κοινότητα εμφανίζεται διχασμένη, με έντονες αντιδράσεις από γιατρούς που επισημαίνουν σοβαρά λειτουργικά και οργανωτικά προβλήματα.
Το νέο ψηφιακό σύστημα επιτρέπει στους ασφαλισμένους να κλείνουν ραντεβού με συμβεβλημένους γιατρούς του ΕΟΠΥΥ μέσω του finddoctors.gov.gr ήρθε στην επικαιρότητα τις πρώτες ημέρες του νέου έτους, με τα μέλη των Ιατρικών Συλλόγων ανά την επικράτεια να δηλώνουν ότι βρέθηκαν προ εκπλήξεως, κάνοντας λόγο για μια μονομερής απόφαση και στις λεπτομέρειες ανεφάρμοστη, σημειώνοντας ότι ουδέποτε έγινε συζήτηση, διαβούλευση ή συνεννόηση για τυχόν καθιέρωση ενός λειτουργικού τρόπου σχετικά με τα ραντεβού.
Η σχετική ανακοίνωση που εξέδωσε ο Πανελλήνιος Ιατρικός Σύλλογος στις αρχές του 2025, ανέφερε:
Την Παραμονή της Πρωτοχρονιάς ο ΕΟΠΥΥ αποφάσισε νέο σύστημα ηλεκτρονικών ραντεβού μέσω gov.gr με εφαρμογή από την 1η Ιανουαρίου.
1. Η Απόφαση αυτή είναι μονομερής και στις λεπτομέρειές της ανεφάρμοστη. Δεν υπήρξε, δε, καμία συζήτηση, διαβούλευση ή συνεννόηση για τυχόν καθιέρωση ενός λειτουργικού τρόπου σχετικά με τα ραντεβού.
2. Η Απόφαση ανακοινώθηκε σκοπίμως στον πλέον ακατάλληλο χρόνο, απαιτώντας τη συνδιαχείριση του χρόνου των ιδιωτών ιατρών.
3. Οι αμοιβές που προσφέρει από το 2012 ο ΕΟΠΥΥ δε δικαιολογούν σε καμία περίπτωση τέτοιου είδους γραφειοκρατικές απαιτήσεις.
4. Καθώς καμία σύμβαση δεν έχει προκηρυχθεί για κλινικό ιατρό από το 2012 μέχρι σήμερα -παρά τις δημόσιες δεσμεύσεις της Πολιτείας- ο εργασιακός όγκος είναι αποτρεπτικός για τέτοια διαχείριση.
5. Η συγκεκριμένη Απόφαση δεν έχει καμία νομική βάση, τη στιγμή που ο ίδιος Οργανισμός από το Μάιο του 2022 παραβαίνει τη νομική του υποχρέωση να συνάψει Συλλογική Σύμβαση Εργασίας με τον Πανελλήνιο Ιατρικό Σύλλογο.
Για όλους τους παραπάνω λόγους και επειδή η σχέση ιατρού-ασθενούς είναι μοναδική, στοιχείο ακατάληπτο για τους γραφειοκράτες, ΑΓΝΟΗΣΤΕ ΤΟΥΣ και συνεχίστε να εξυπηρετείτε τους ασθενείς σας κανονικά.
Ο ΠΙΣ θα ενεργήσει νομικά, καθώς και με κάθε άλλο πρόσφορο τρόπο και καλεί τους Ιατρικούς Συλλόγους να πράξουν το ίδιο.
Άδωνις Γεωργιάδης: «Δεν ξέρει κανείς εάν γίνονται στ’ αλήθεια τα ραντεβού που λένε»
Λάδι στη φωτιά ήρθαν να ρίξουν, εκείνες τις ημέρες, οι δηλώσεις του υπουργού Υγείας Άδωνι Γεωργιάδη που άφησε σαφείς υπόνοιες περί εξαπάτησης του ΕΟΠΥΥ από τους γιατρούς δηλώνοντας «δεν ξέρει κανείς εάν γίνονται στ’ αλήθεια τα ραντεβού που λένε. Εκείνοι λένε ότι τα κάνουν. Εμείς δεν ξέρουμε εάν πραγματικά γίνονται. Είναι κατά δήλωσή τους».
Ο κ. Γεωργιάδης έστρεψε τα βέλη του προς τον Πανελλήνιο Ιατρικό Σύλλογο κατηγορώντας τον πως δεν έχει στηρίξει καμία μεταρρύθμιση και ότι «κάνει συνδικαλισμό της δεκαετίας του ’80».
Επιτέθηκε προσωπικά στον πρόεδρο του Συλλόγου, Θανάση Εξαδάκτυλο, για τον οποίο υποστήριξε ότι έχει γίνει υποχείριο του γενικού γραμματέα, Δημήτρη Βαρνάβα, φτάνοντας στο σημείο να δηλώσει «έχει γίνει κουραστικό να ελέγχει ο Βαρνάβας στον Εξαδάκτυλο».
Παραδέχθηκε, βέβαια, το μπάχαλο που δημιούργησε η ανακοίνωση του ΕΟΠΥΥ στις 31 Δεκεμβρίου ότι το μέτρο των ηλεκτρονικών ραντεβού μέσω του finddoctors.gov θα τεθεί σε εφαρμογή την 1η Ιανουαρίου.
Ο ίδιος παρενέβη και είπε ότι η πλατφόρμα είναι στον αέρα, αλλά θα τίθονταν σε εφαρμογή από την 1η Φεβρουαρίου για να προλάβουν να προετοιμαστούν οι γιατροί.
Όσο για την αλλαγή των όρων πληρωμής που υποστηρίζουν οι Ιατρικοί Σύλλογοι ο υπουργός είχε απαντήσει ότι δεν θα πληρώνεται ο γιατρός για ραντεβού που δεν έχει βάλει στην ηλεκτρονική πλατφόρμα. «Αν ο γιατρός κλείνει πολλά τηλεφωνικά ραντεβού αλλά δεν τα βάζει στην πλατφόρμα, στην πραγματικότητα η πλατφόρμα δεν θα λειτουργεί. Τόσο απλά. Εμείς δεν μπορούμε να πάρουμε την πληροφορία του γιατρού παρά μόνο αν ο γιατρός μας τη δώσει με κάποιο τρόπο. Και επειδή η πλατφόρμα προσδοκούμε να γίνει ένα εργαλείο εύκολο, θέλουμε ο κόσμος να μην ταλαιπωρείται» είχε τονίσει ο Άδωνις Γεωργιάδης.
«Όταν φτιάχτηκε το ΠΕΔΥ ξεκινήσαμε τη συνεργασία με τις τηλεφωνικές εταιρίες για να κλείνεις τηλεφωνικά ραντεβού και παράλληλα, ανακοινώσαμε την ίδρυση ηλεκτρονικής πλατφόρμας για να κλείνεις τα πρώτα ηλεκτρονικά ραντεβού. Αυτό εξελίχθηκε στην πορεία του χρόνου. Τα ηλεκτρονικά ραντεβού δεν είναι κάτι καινούργιο, υπήρχαν ήδη από το 2014. Το 2015 μπήκαν σε πλήρη λειτουργία και συνεχίστηκαν μέχρι σήμερα. Τώρα εμείς προσθέτουμε στη λειτουργία αυτή όλες τις δημόσιες δομές, τους συμβεβλημένους γιατρούς με τον ΕΟΠΥΥ και τους ιδιώτες γιατρούς οι οποίοι θέλουν να μπουν στο σύστημα» εξήγησε ο κ. Γεωργιάδης.
Ιατρικός Σύλλογος Θεσσαλονίκης: Έξι βασικοί λόγοι που το νέο σύστημα ραντεβού (find doctor) -με γιατρούς ιδιώτες συμβεβλημένους με τον ΕΟΠΥΥ- δεν μπορεί να πετύχει
«Υπάρχουν έξι βασικοί λόγοι που το νέο σύστημα ραντεβού (find doctor) -με γιατρούς ιδιώτες συμβεβλημένους με τον ΕΟΠΥΥ- δεν μπορεί να πετύχει» ανέφερε στις 14/1 ο πρόεδρος του Ιατρικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης, Νίκος Νίτσας στο δελτίο τύπου που εκδόθηκε για το θέμα.
Αναλυτικά ο ΙΣΘ σημείωνε:
«Με βάσιμα επιχειρήματα ο Ιατρικός Σύλλογος Θεσσαλονίκης τεκμηριώνει τις αντιδράσεις μελών του συλλόγου και ασθενών τους και ζητά -με επιστολή του προς το γραφείο του πρωθυπουργού στη Θεσσαλονίκη- την άρση υποχρεωτικότητας εφαρμογής πρόσφατης απόφασης για τον προκαθορισμό των ιατρικών ραντεβού.
Όπως σημειώνει ο ΙΣΘ «Η Διοίκηση του ΕΟΠΥΥ καταργώντας κάθε όριο χρηστής διοίκησης με ανακοίνωσή της στις 31/12/2024 και εφαρμογή την 1/1/2025 επιχείρησε να αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο οι ασθενείς θα επισκέπτονται τους συμβεβλημένους γιατρούς με τον οργανισμό. Σύμφωνα με την ανακοίνωση οι ασθενείς αντί να επικοινωνούν απευθείας με τον γιατρό τους, όπως γίνεται μέχρι σήμερα, προκειμένου να ορίσουν το ραντεβού τους θα πρέπει να εισέρχονται με τους κωδικούς taxis στην ειδική πλατφόρμα “find doctor” και να επιλέγουν ηλεκτρονικά τον χρόνο του ραντεβού στο διαθέσιμο ωράριο το οποίο ο ιδιώτης γιατρός θα έχει εισάγει εκ προοιμίου στην πλατφόρμα»
Ο ΙΣΘ τονίζει ότι ο βασικός ισχυρισμός όπως διατυπώθηκε δια στόματος του Υπουργού Υγείας στα ΜΜΕ σχετικά με το πλεονεκτήματα του νέου τρόπου ραντεβού είναι η διασφάλιση πραγματοποίησης του ραντεβού και η αποφυγή πληρωμής πλασματικών ραντεβού από τους γιατρούς. Επίσης διατυπώθηκε το επιχείρημα ότι με τον τρόπο αυτό μπορεί να υπάρξει μια γενικότερη διαχείριση στο ραντεβού από την κεντρική διοίκηση.
«Να υπενθυμίσουμε ότι τη στιγμή αυτή προκειμένου ο γιατρός να πληρωθεί την επίσκεψη που πραγματοποίησε ο ασθενής στο ιατρείο του απαραίτητη προϋπόθεση είναι η υπογραφή του ασθενούς σε ειδικό εκτυπωμένο φύλλο του οργανισμού το οποίο και υποβάλλεται κάθε μήνα μαζί με το τιμολόγιο πληρωμής των επισκέψεων. Όσο δε για το επιχείρημα της κεντρικής διαχείρισης των ραντεβού να προσθέσουμε ότι σε πραγματικό χρόνο καταγράφεται η ημερομηνία και η ώρα της επίσκεψης στην ηλεκτρονική πλατφόρμα των επισκέψεων στην εφαρμογή e-prescription»
Ο πρόεδρος Νίκος Νίτσας μιλά για τις συνέπειες της αλλαγής που αποφασίστηκε και την υποχρεωτική εφαρμογή του νέου τρόπου ραντεβού (η οποία μετά την προφορική παράταση που δόθηκε από τον Υπουργό Υγείας θα εφαρμοσθεί από 1/2/2025). Όπως τονίζει:
- Θα προκύψει δυσλειτουργία στην ομαλή πρόσβαση των ασθενών στα ιατρεία, καθώς η εξοικείωση με τα ηλεκτρονικά μέσα δεν είναι η ίδια σε όλες τις ηλικιακές ομάδες ειδικά στους μεγαλύτερης ηλικίας ασθενείς.
- Η πλατφόρμα δεν είναι λειτουργική σύμφωνα με τις ανάγκες του ασθενή να επισκεφθεί συγκεκριμένο γιατρό (τον θεράποντα) αλλά εμφανίζει μόνο τους διαθέσιμους γιατρούς την ημέρα και ώρα που ορίζεται από τον ασθενή κατά την είσοδο στην εφαρμογή.
- Διαταράσσεται η αμεσότητα επικοινωνίας του ασθενή με τον γιατρό ειδικά στις περιπτώσεις ασθενών με χρόνιες παθήσεις που επισκέπτονται σε συστηματική βάση τον ίδιο γιατρό.
- Δεν υπάρχει πρόβλεψη για περιστατικά που χρήζουν άμεσης εξέτασης από τον γιατρό.
- Καθώς ο γιατρός είναι υποχρεωμένος να δηλώνει ωράριο δεσμεύοντας χρόνο για υπηρεσίες που μπορεί να μην αμειφθεί έχουμε μια μονομερή μεταβολή των συνθηκών εργασίας που απορρέουν από την σύμβαση που έχει υπογραφεί μεταξύ των δύο μερών, ρύθμιση που εκτός των άλλων ελέγχεται για την συνταγματικότητα της.
- Δεν μπορεί να υπάρξει μεταχρονολογημένη καταχώρηση της επίσκεψης στις περιπτώσεις δυσλειτουργίας της πλατφόρμας συνταγογράφησης. Στην περίπτωση αυτή ο ασθενής πρέπει να κλείσει νέο ραντεβού για να λάβει τη συνταγή του”.
Για όλους τους παραπάνω λόγους υπάρχουν αντιδράσεις από τον Πανελλήνιο Ιατρικό Σύλλογο, τους κατά τόπους ιατρικούς συλλόγους και τον σύλλογο γιατρών συμβεβλημένων με τον ΕΟΠΥΥ. Στην ανακοίνωση του ο ΙΣΘ καταλήγει ότι «είναι σίγουρο πως αν τελικά τεθεί σε λειτουργία η πλατφόρμα, καθώς διαταράσσεται η λειτουργία κάθε ιδιωτικού ιατρείου, πολλοί από τους συμβεβλημένους γιατρούς στην καλύτερη περίπτωση θα μειώσουν πολύ την επιλογή των διαθέσιμων ωρών για ραντεβού στους ασφαλισμένους που προσέρχονται σε αυτούς μέσω του ΕΟΠΥΥ, οι δε ασφαλισμένοι που θα προσέρχονται εκτός της εφαρμογής θα πρέπει να επιβαρύνονται το κόστος της επίσκεψης»
Να σημειώσουμε εδώ πως το σύστημα αυτό λειτουργεί από τον Οκτώβριο του 2024 προαιρετικά για τους γιατρούς με… πολύ μικρή συμμετοχή και των γιατρών αλλά και των ασθενών που προτίμησαν τον παραδοσιακό τρόπο επικοινωνίας με τον γιατρό τους. «Είναι δεδομένο πώς τελικά η υποχρεωτικότητα εφαρμογής της νέας πλατφόρμας ραντεβού των ασθενών με συμβεβλημένους γιατρούς θα δυσχεραίνει κατά κύριο λόγο τους ασθενείς, αλλά και τους γιατρούς στην καθημερινή επικοινωνία με τους ασθενείς τους, θα δημιουργήσει προστριβές και εν τέλει θα αποβεί σε βάρος της παροχής υπηρεσιών υγείας σε πρωτοβάθμιο επίπεδο. Ο ΙΣΘ έχει ενημερώσει και την Πανελλήνια Ενωση Ασθενών η οποία θα τοποθετηθεί επί του θέματος στην επερχόμενη συνάντηση με τον ΕΟΠΥΥ.
«Συνεπώς για όλους αυτούς τους λόγους ο ΙΣΘ ζητά να αρθεί η υποχρεωτικότητα εφαρμογής του μέτρου δίνοντας δυνατότητα στους ασθενείς να επιλέγουν τον τρόπο προκαθορισμού του ραντεβού με τους ιδιώτες γιατρούς συμβεβλημένους με τον ΕΟΠΥΥ, είτε με τον παραδοσιακό τρόπο, είτε ηλεκτρονικά»
Το νέο σύστημα και οι αλλαγές που έφερε
Το νέο σύστημα ηλεκτρονικών ραντεβού, που ενσωματώνει ψηφιακές πλατφόρμες όπως το gov.gr και την άυλη συνταγογράφηση, επιτρέπει στους ασφαλισμένους να κλείνουν ραντεβού με γιατρούς του ΕΟΠΥΥ χωρίς φυσική παρουσία ή τηλεφωνική επικοινωνία.
Θεωρητικά, το μοντέλο αυτό μειώνει τις ουρές, αυξάνει τη διαφάνεια και διευκολύνει τον προγραμματισμό.
Πώς κλείνουμε ραντεβού
Συνδέεστε στον διαδικτυακό τόπο www.finddoctors.gov.gr όπου θα οδηγηθείτε στην κεντρική σελίδα (login) της εφαρμογής της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας.
Η είσοδος μπορεί να γίνει με τρεις διαφορετικούς τρόπους:
- Είσοδος με τους προσωπικούς σας κωδικούς στο Taxisnet.
- Είσοδος με στοιχεία πρόσβασης που έχουν εκδοθεί μέσω του οικογενειακού ιατρού σας
- Μεταφέρεστε στη σελίδα της ΓΓΠΣ, μέσω της οποίας γίνεται η πιστοποίηση των στοιχείων σας, ώστε στη συνέχεια να επιτραπεί η είσοδός σας στο σύστημα των ραντεβού. Εδώ εισάγετε το username και password που χρησιμοποιείτε στο σύστημα Taxisnet και πατάτε το πλήκτρο «Είσοδος».
Αφού ταυτοποιηθούν τα στοιχεία που δώσατε, καλείστε να δώσετε την εξουσιοδότησή σας για την ανάκτηση προσωπικών σας δεδομένων (ΑΦΜ) από την ΗΔΙΚΑ, πατώντας το κουμπί «Εξουσιοδότηση». Αφού εισάγετε τον ΑΜΚΑ σας ή τον ΑΜΚΑ του ασφαλιστικά εξαρτώμενου μέλους, επιλέγετε «Είσοδος», Εμφανίζεται μια σύνοψη των στοιχείων σας. Αφού ελέγξετε την ορθότητά τους, επιλέγετε «Επιβεβαίωση».
Μπορείτε να αποκτήσετε στοιχεία πρόσβασης (όνομα χρήστη και κωδικό) στην εφαρμογή μέσω του οικογενειακού σας ιατρού. Κατά την πρώτη σύνδεση σας, σας ζητείτε να αλλάξετε τα στοιχεία αυτά και να ορίσετε νέα. Αφού συνδεθείτε, καλείστε να εισάγετε τον ΑΜΚΑ και στη συνέχεια εμφανίζεται μια σύνοψη των στοιχείων σας.
Στην επιλογή «Νέο Ραντεβού» μεταφέρεστε στην οθόνη μέσα από την οποία μπορείτε να πραγματοποιήσετε την αναζήτηση ενός νέου ραντεβού. Η αναζήτηση και δέσμευση του ραντεβού αποτελείται από συνολικά τέσσερα βήματα.
Έτσι, στο πρώτο βήμα συμπληρώνετε τα εξής κριτήρια της αναζήτησης:
- Ημερομηνία από – έως: Συμπληρώνετε το χρονικό διάστημα για το οποίο επιθυμείτε να αναζητήσετε ραντεβού. Το μέγιστο επιτρεπόμενο χρονικό διάστημα είναι μέχρι και δύο μήνες από την τρέχουσα ημέρα.
- Νομός: Επιλέγετε τον επιθυμητό νομό, σε περίπτωση που έχετε καταχωρίσει τα στοιχεία διεύθυνσης στα ατομικά σας στοιχεία, τότε το πεδίο αυτό συμπληρώνεται αυτόματα με τον αντίστοιχο νομό. Ωστόσο, σε περίπτωση που επιθυμείτε να αναζητήσετε ραντεβού σε διαφορετικό νομό, υπάρχει η δυνατότητα της επιλογής νέας τιμής. Οι νομοί οι οποίοι εμφανίζονται ως διαθέσιμοι προς επιλογή, είναι εκείνοι στους οποίους υπάρχει καταχωρημένη διαθεσιμότητα ραντεβού.
- Φορέας ραντεβού: Το συγκεκριμένο πεδίο αφορά, αν το ραντεβού που επιθυμείτε να αναζητήσετε, θα είναι σε κάποια Δημόσια Δομή (π.χ. Κέντρα Υγείας, ΤΟ.ΜΥ κ.α.) ή σε ιδιώτη ιατρό.
- Ειδικότητα: Τελευταίο κριτήριο της αναζήτησης είναι η επιλογή της επιθυμητής ειδικότητας. Οι ειδικότητες που εμφανίζονται προς επιλογή, είναι εκείνες για τις οποίες έχει οριστεί διαθεσιμότητα ραντεβού.
Στη συνέχεια, επιλέγοντας «Αναζήτηση», προχωράτε στο δεύτερο βήμα της διαδικασίας αναζήτησης. Έτσι, σε αυτό το βήμα εμφανίζονται συνοπτικά τα κριτήρια που είχαν επιλεγεί στο προηγούμενο βήμα, ενώ παρακάτω υπάρχουν και επιπλέον πεδία, τα οποία είναι τα εξής:
- Μονάδα Υγείας: Οι τιμές που περιλαμβάνονται, είναι το σύνολο των μονάδων για τις οποίες, σύμφωνα με τα κριτήρια αναζήτησης, υπάρχει διαθεσιμότητα σε ραντεβού.
Στο τελευταίο βήμα, εμφανίζονται τα στοιχεία του ραντεβού που μόλις δεσμεύτηκε, όπως είναι:
- Κωδικός Ραντεβού
- Ημερομηνία και ώρα ραντεβού
- Μονάδα Υγείας
- Τύπος Ραντεβού
- Ιατρείο
- Ιατρός
- Διεύθυνση της Μονάδας Υγείας ή του ιατρείου σε περίπτωση ιδιώτη ιατρού
Επίσης, κατά την επιτυχή δέσμευση του ραντεβού, εφόσον έχετε ενεργοποιήσει τις ειδοποιήσεις ραντεβού, θα λάβετε σε SMS ή/και e-mail όλα τα στοιχεία του ραντεβού.
Γιατροί σε ρόλο… ψεκάστε, σκουπίστε, τελειώσατε
Παρά την αρχική αισιοδοξία, πολλοί γιατροί εκφράζουν έντονη δυσαρέσκεια για τον τρόπο υλοποίησης του συστήματος.
Συνομιλώντας με γιατρούς ζητήσαμε να μας περιγράψουν τις βασικότερες ενστάσεις τους σχετικά με το νέο σύστημα.
Γιατροί διαμαρτύρονται για υπερφόρτωση και κακή κατανομή των ραντεβού, αφού όπως σημειώνουν το σύστημα προγραμματίζει ραντεβού χωρίς να λαμβάνει υπόψη τις πραγματικές δυνατότητες του κάθε ιατρείου. Αυτό δημιουργεί αναμονές, ακυρώσεις και τεχνητή πίεση.
Το παραπάνω τους οδηγεί σε αδιέξοδο όσον αφορά τον καταρτισμό του προγράμματός τους, ενώ δεν λείπουν και τα παράπονα τεχνικής φύσεως γύρω από δυσλειτουργίες της πλατφόρμας, ελλιπή τεχνική υποστήριξη και καθυστερήσεις που όπως είναι φυσικό μπορεί να προκαλέσει προβλήματα στην εξυπηρέτηση των ασθενών.
Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι το σύστημα έκανε «ποδαρικό» με… κόλλημα δύο και τριών ωρών, με αποτέλεσμα γιατροί και ασθενείς να ταλαιπωρηθούν.
Οι διαμαρτυρίες εντείνονται, καθώς οι γιατροί αντιμετωπίζουν προβλήματα καθημερινής λειτουργίας και προγραμματισμού.
Μπορεί δηλαδή ένας γιατρός να έχει κλεισμένα 10 ραντεβού μέσα στην ημέρα κλεισμένα μέσω της πλατφόρμας, αλλά κάποια από αυτά να μην εμφανιστούν και γι’ αυτό το λόγο οι γιατροί σημειώνουν ότι θα έπρεπε να υπάρχει πρόβλεψη για αποζημίωση από πλευράς ΕΟΠΥΥ.
Επίσης, συχνό φαινόμενο σε περιοχές της χώρας είναι υπερπρογραμματισμοί ραντεβού. Οι γιατροί δεν είναι σε θέση να εξυπηρετήσουν ανθρωπίνως και ως οφείλουν και θέλουν τους ασθενείς που από την πλευρά τους σχηματίζουν ουρές και ταλαιπωρούνται.
Ή ακόμη το σύστημα να κλείνει ραντεβού σε μέρες που τα ιατρεία είναι κλειστά ή δεν υπάρχει διαθέσιμος γιατρός της ειδικότητας.
Μέγα ζήτημα είναι και η χρονική διάρκεια του ραντεβού που κλείνεται μέσω της πλατφόρμας, με τους γιατρούς να καλούνται μέσα σε 15 (!!!) λεπτά να εξετάσουν τον ασθενή, να προχωρήσουν στη συνταγογράφηση, να εκτιμήσουν τα αποτελέσματα εξετάσεων κ.α.
Παράλληλα πολλοί γιατροί στέκονται και στο γεγονός ότι υπάρχει μεγάλη μερίδα συμπολιτών μας που δεν είναι εξοικειωμένοι με τα τεχνολογικά μέσα και τη χρήση τους, αλλά και φυσικά ηλικιωμένοι/ηλικιωμένες που δεν είναι κάτοχοι ηλεκτρονικών υπολογιστών και δεν έχουν πρόσβαση στο διαδίκτυο.
Οι επαγγελματίες του κλάδου στέκονται φυσικά και στο ανθρώπινο κομμάτι, καθώς όπως τονίζουν, στη χώρα μας παραδοσιακά οι ασθενείς με τους γιατρούς αναπτύσσουν μια ιδιαίτερη και ισχυρή σχέση, ενώ με το ηλεκτρονικό σύστημα οι σχέσεις μεταξύ γιατρού και ασθενή γίνονται απρόσωπες.
Προσφυγή στο ΣτΕ
Στις αρχές Απριλίου και λίγο μετά την έναρξη της πλατφόρμας η Ένωση Ιατρών ΕΟΠΥΥ (ΕΝΙ-ΕΟΠΥΥ) σε ανακοίνωσή της σημείωνε πως η νέα πλατφόρμα των ραντεβού της ΗΔΙΚΑ «έχει στηθεί για να εξυπηρετήσει δημόσιες δομές και δεν εξυπηρετεί τις ιδιαίτερες ανάγκες του ιδιωτικού ιατρείου».
Ειδικότερα, όπως υποστηρίζουν οι ιδιώτες γιατροί:
– Πολλοί ασθενείς δεν έχουν τη δυνατότητα πρόσβασης στο ηλεκτρονικό σύστημα των ραντεβού.
– Δεν είναι εφικτή η ειδική διαμόρφωση της διάρκειας των ραντεβού ανάλογα με την περίπτωση του κάθε ασθενούς.
– Η ηλεκτρονική γραφειοκρατία λειτουργεί εις βάρος του χρόνου ιατρικής εξέτασης του ασθενούς.
– Τα κλεισμένα ηλεκτρονικά ραντεβού δεν αφήνουν περιθώριο για την εξυπηρέτηση των χρόνιων ασθενών του ιατρείου, σε τακτική ή έκτακτη βάση.
– Η απαραίτητη ολοήμερη γραμματειακή υποστήριξη εξανεμίζει πλήρως την πενιχρή αποζημίωση του ΕΟΠΥΥ.
– Σε αυτό το προκαθορισμένο περιβάλλον, κρίνεται αδύνατη η προτεραιοποίηση του ιατρού, ανάλογα με την πάθηση του ασθενούς.
– Δεν καλύπτεται ο ψυχίατρος από την πιθανή επικινδυνότητα αγνώστων σε αυτόν, ψυχιατρικών ασθενών, οι οποίοι θα κλείνουν ηλεκτρονικό ραντεβού.
– Με τη νέα πλατφόρμα είναι εμφανής η ποδηγέτηση της λειτουργίας του ιατρείου και η υπαλληλοποίηση του ιατρού.
«Για πάνω από 13 χρόνια, οι ασθενείς έχουν ένα σταθερό σημείο επαφής με τον θεράποντα ιατρό τους με την αναγκαία επικοινωνία και επαφή, απομειώνοντας τη συρροή των ασθενών προς τα νοσοκομεία. Κρίνουμε ότι το ηλεκτρονικό περιβάλλον δεν προσφέρει έδαφος να εξυπηρετηθεί ο ασφαλισμένος με αξιοπρέπεια και σεβασμό ούτε η εύρυθμη λειτουργία του ιατρείου είναι εφικτή υπό αυτές τις συνθήκες. Η ομόφωνη απόφαση του σώματος είναι αποχή από την πλατφόρμα των ηλεκτρονικών ραντεβού έως ότου αποφανθεί η δικαιοσύνη επί της προσφυγής της ΕΝΙ-ΕΟΠΥΥ», ανέφερε η ΕΝΙ-ΕΟΠΥΥ στην ανακοίνωσή της.
Έτσι, η ΕΝΙ-ΕΟΠΥΥ προσέφυγε στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) με αίτηση αναστολής της διαδικασίας προγραμματισμού ραντεβού μόνο ψηφιακά.
«Η πραγματικότητα που διαπιστώσαμε όλοι όλοι είναι ότι ένα 10-15% του συνόλου των συμβεβλημένων έχει συμμετοχή στη συγκεκριμένη πλατφόρμα, με αποτέλεσμα οι περισσότεροι ασφαλισμένοι να μην μπορούν να έχουν δυνατότητα δωρεάν εξέτασης μέσω του ασφαλιστικού ταμείου τους. Υπάρχουν ειδικότητες σε μεγάλες πόλεις που υπάρχει ελάχιστη ως καμία διαθεσιμότητα όπως 9 Δερματολόγοι και 11 ΩΡΛ σε όλο το νομό Αττικής και 2 Νευρολόγοι και 3 Ουρολόγοι σε ολόκληρο το νομό Θεσσαλονίκης. Το υπουργείο υγείας επέλεξε να εκθέσει σε ανυπέρβλητες δυσκολίες τους ασφαλισμένους πανελληνίως και να αγνοήσει την διάθεση των ιατρών να βοηθήσουν στην διαμόρφωση ενός εφαρμόσιμου πλαισίου, που θα βοηθούσε ιατρούς και ασφαλισμένους ασθενείς», κατέληγε η ανακοίνωση.