Η Ευρωπαϊκή Ένωση δεν έχει απαγορεύσει τις χρεώσεις για χειραποσκευές, παρά τις παραπλανητικές αναφορές στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Η Επιτροπή Μεταφορών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου υποστήριξε πρόταση που επιτρέπει στους επιβάτες να ταξιδεύουν με δύο χειραποσκευές χωρίς επιπλέον κόστος, αλλά η εφαρμογή της εξαρτάται από τις διαπραγματεύσεις με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και το Συμβούλιο.
Οι κυβερνήσεις της Ε.Ε. εμφανίζονται διχασμένες, με ορισμένες να υποστηρίζουν την απαγόρευση, ενώ άλλες, μαζί με τις αεροπορικές εταιρείες, ανησυχούν για την απώλεια εσόδων.
Οι εταιρείες χαμηλού κόστους, όπως η Ryanair, αντιδρούν, επικαλούμενες πιθανές αυξήσεις στις τιμές των εισιτηρίων για να αντισταθμίσουν τα χαμένα έσοδα.
Διαβάστε παρακάτω
Οι παραπλανητικοί ισχυρισμοί ότι η Ε.Ε. απαγόρευσε στις αεροπορικές εταιρείες να χρεώνουν τους επιβάτες για τις χειραποσκευές έγιναν πρωτοσέλιδο παγκοσμίως, προκαλώντας ευρεία παραπληροφόρηση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με το Euronews, η Ε.Ε. δεν έχει θέσει εκτός νόμου τα τέλη για τις χειραποσκευές. Είναι μια επιλογή που βρίσκεται στο τραπέζι, αλλά υπάρχουν πολλά εμπόδια πριν αυτή η πρόταση γίνει νόμος.
Η πρόταση του Ευρωκοινοβουλίου για τις χειραποσκευές
Υπενθυμίζεται ότι, στις 24 Ιουνίου, η Επιτροπή Μεταφορών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου ψήφισε υπέρ μιας πρότασης που επιτρέπει στους επιβάτες να ταξιδεύουν με δύο χειραποσκευές χωρίς επιπλέον κόστος.
Εάν εγκριθεί, αυτό θα υποχρεώσει τις αεροπορικές εταιρείες να επιτρέπουν στους επιβάτες να ταξιδεύουν με ένα προσωπικό αντικείμενο -όπως μια τσάντα- καθώς και με μια μεγαλύτερη χειραποσκευή βάρους έως 7 κιλών και με συνδυασμένο πλάτος, μήκος και ύψος έως 100 εκατοστών, χωρίς χρέωση. Η διάσταση των 100 εκατοστών είναι ελαφρώς μικρότερη από τις τρέχουσες μέγιστες διαστάσεις χειραποσκευών που επιτρέπονται από τις περισσότερες αεροπορικές εταιρείες.
Η πρόταση αυτή αποτελεί μέρος της αναθεώρησης ενός νομοσχεδίου της Ε.Ε. σχετικά με τα δικαιώματα των επιβατών, το οποίο έχει κολλήσει εδώ και χρόνια. Η Πολωνία, η οποία προήδρευσε του Συμβουλίου της Ε.Ε. κατά τους πρώτους έξι μήνες του 2025, είχε θέσει ως προτεραιότητα την επίτευξη προόδου όσον αφορά στη συγκεκριμένη μεταρρύθμιση για τις χειραποσκευές. Στο τραπέζι βρίσκονται, επίσης, αλλαγές στους κανόνες της Ε.Ε. που ενεργοποιούν την υποχρεωτική αποζημίωση για καθυστερήσεις πτήσεων.
Παρ’ όλα αυτά, η ψηφοφορία της 24ης Ιουλίου δεν αλλάζει τίποτα. Σημαίνει απλώς ότι η Επιτροπή Μεταφορών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου επιθυμεί την κατάργηση των τελών για τις χειραποσκευές. Εάν η Ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου το εγκρίνει, τότε το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο θα πιέσει για την αλλαγή αυτή στις διαπραγματεύσεις με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και το Συμβούλιο της Ε.Ε., το οποίο εκπροσωπεί τις κυβερνήσεις της Ε.Ε.
Μόνο όταν αυτές οι διαπραγματεύσεις -γνωστές ως διοργανικές διαπραγματεύσεις- ολοκληρωθούν με συμβιβασμό, μπορούν να τεθούν σε ισχύ οι όποιες αλλαγές. Το συμβιβαστικό κείμενο πρέπει στη συνέχεια να υποβληθεί σε ψηφοφορία τόσο από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο όσο και από το Συμβούλιο πριν γίνει νόμος.
Αντιδρούν οι κυβερνήσεις της Ε.Ε.
Η απαγόρευση των τελών για τις χειραποσκευές είναι πιθανό να αποτελέσει σημείο διαμάχης μεταξύ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και των κυβερνήσεων της Ε.Ε., που εκπροσωπούνται από το Συμβούλιο.
Σε κοινή διαπραγματευτική θέση που εγκρίθηκε στις αρχές Ιουνίου, οι υπουργοί Μεταφορών της Ε.Ε. δεν ζητούν την απαγόρευση, παρά το γεγονός ότι ορισμένες χώρες, ιδίως η Ισπανία, την υποστηρίζουν. Αντ’ αυτού, υποστηρίζουν ότι οι επιβάτες θα πρέπει να μπορούν να παίρνουν δωρεάν προσωπικά αντικείμενα «απαραίτητα για τη διάρκεια του ταξιδιού», όπως ταξιδιωτικά έγγραφα, φάρμακα, προσωπικές συσκευές, βιβλία και «τρόφιμα και ποτά ανάλογα με τη διάρκεια της πτήσης».
Επισημαίνεται ότι, πέρσι, η Ισπανία επέβαλε πρόστιμα ύψους 179 εκατομμυρίων ευρώ στις αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους τύπου Ryanair, Vueling, easyJet, Norwegian και Volotea για «καταχρηστικές πρακτικές«, συμπεριλαμβανομένων επιπλέον χρεώσεων για τις χειραποσκευές, αναγκάζοντας τις εταιρείες να σταματήσουν τις πρακτικές αυτές.
Η Ryanair και η Norwegian Air άσκησαν έφεση και ένα ισπανικό δικαστήριο ανέστειλε προσωρινά τα πρόστιμα, την περασμένη Πέμπτη (3/7), μέχρι να ολοκληρωθεί η νομική διαδικασία.
Τι λένε οι αεροπορικές εταιρείες
Η θέση των υπουργών Μεταφορών της Ε.Ε, αντικατοπτρίζει τη θέση των αεροπορικών εταιρειών και των ισχυρών ομάδων πίεσής τους.
Συγκεκριμένα, η ομάδα πίεσης Airlines for Europe (A4E) έφτασε στο σημείο να «καταδικάσει» τη θέση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, λέγοντας ότι «θα καταργήσει την επιλογή των καταναλωτών και θα επιβάλει υποχρεωτική βαλίτσα καμπίνας σε όλους τους επιβάτες». Επικαλούμενη μια ισπανική ένωση αεροπορικών εταιρειών, η A4E ισχυρίζεται ότι πάνω από 50 εκατομμύρια επιβάτες, μόνο στην Ισπανία, δεν χρειάστηκαν πέρσι επιπλέον χειραποσκευή και είχαν «την επιλογή να μην τη συμπεριλάβουν ως μέρος του αεροπορικού τους εισιτηρίου».
Επίσης, υπάρχουν φόβοι ότι οι αερομεταφορείς χαμηλού κόστους θα μπορούσαν να αυξήσουν τις τιμές των εισιτηρίων για να αντισταθμίσουν τα χαμένα έσοδα από τις πρόσθετες χρεώσεις. Τα οικονομικά αποτελέσματα της Ryanair για το έτος μέχρι τον Μάρτιο του 2025 αποκαλύπτουν ότι τα παρεπόμενα έσοδά της – δηλαδή οι χρεώσεις για πρόσθετες αποσκευές, συμπεριλαμβανομένων των χειραποσκευών – αντιπροσώπευαν το ένα τρίτο των συνολικών εσόδων της (4,7 δισ. ευρώ σε σύνολο 13,95 δισ. ευρώ).
Πηγή – ieidiseis
Συνοπτικά
- Η Ευρωπαϊκή Ένωση δεν έχει απαγορεύσει τις χρεώσεις για χειραποσκευές, παρά τις φήμες στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
- Η Επιτροπή Μεταφορών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου προτείνει να επιτραπεί στους επιβάτες να έχουν δύο χειραποσκευές χωρίς κόστος, αλλά η εφαρμογή εξαρτάται από διαπραγματεύσεις με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και το Συμβούλιο.
- Οι κυβερνήσεις της Ε.Ε. είναι διχασμένες σχετικά με την απαγόρευση των χρεώσεων, με κάποιες ανησυχίες για απώλεια εσόδων.
- Οι αεροπορικές εταιρείες αντιδρούν στην πρόταση, επικαλούμενες πιθανές αυξήσεις τιμών στα εισιτήρια για να αντισταθμίσουν τα χαμένα έσοδα.