Η Maria Grazia Chiuri, η πρώτη γυναίκα creative director του οίκου Dior, αποχωρεί μετά από εννέα χρόνια, κατά τη διάρκεια των οποίων μεταμόρφωσε τον οίκο με καινοτόμες προσεγγίσεις και φεμινιστικά μηνύματα. Η αποχώρησή της επιβεβαιώθηκε με την παρουσίαση της συλλογής Cruise 2026 στη Ρώμη, επιστρέφοντας στις ρίζες της.
Η Chiuri έχει αφήσει ανεξίτηλο στίγμα στην ιστορία της μόδας, προωθώντας την ελληνική κληρονομιά και το χειροποίητο, ενώ ανανέωσε το εμβληματικό “New Look” του Dior για τη σύγχρονη γυναίκα. Η αποχώρησή της σηματοδοτεί μια νέα εποχή για τον οίκο, ο οποίος φαίνεται να προχωρά σε αλλαγές στη διοικητική του δομή.
Διαβάστε παρακάτω
Ακόμα μια αποχώρηση από έναν top-gamer εμβληματικό οίκο μόδας. Dior και Maria Grazia Chiuri σημειώσατε x. Ισοπαλία. Οι λογαριασμοί τους έκλεισαν. Εννέα χρόνια η Maria ήταν το χέρι, η καρδιά και η ψυχή του γαλλικού οίκου. Παραλίγο να κλείσουν δεκαετία, ωστόσο η σχέση τους έκανε τον κύκλο της λίγο πριν, με απόλυτη δόξα. Μόλις δυο ημέρες πριν μας παρουσίασαν την Cruise 2026 συλλογή του οίκου στη Ρώμη, στην πόλη της. Στις ρίζες της. Εκεί που όλα ξεκίνησαν. Τέλειος τρόπος για να κάνεις κλείσιμο. Έπρεπε να το είχαμε καταλάβει. Αν και μεταξύ μας, τα σημάδια υπήρχαν. Εκεί, ανάμεσα στους παρευρισκόμενους είδαμε και την Silvia Venturini Fendi, την κόρη της Άννας και νυν υπεύθυνης σχεδιασμού των αξεσουάρ του γνωστού οίκου (είναι η γυναίκα στην οποία οφείλουμε την μπαγκέτ τσάντα που έγινε διάσημη στα 90s και ακραία δημοφιλής από το Sex and the City).
Ε, τι κάνει νιάου νιάου στα κεραμίδια; Η μετάθεση. Ο LVMH που του ανήκουν και ο Dior και ο Fendi μοιάζει να βρήκε εξαιρετική ιδέα να ταρακουνήσει και με αυτό τον τρόπο τα νερά. Αυτό το μαντεύουμε εμείς. Θα το δείξουν οι επόμενες ώρες. Γιατί η αλήθεια είναι πως από τις τόσες αλλαγές στις θέσεις των creative directors… ζαλιστήκαμε!
Σε κάθε περίπτωση, αυτή η αλλαγή της Chiuri ήταν μια που δεν περιμέναμε. Αν θέλετε και την άποψή μου, δεν χρειαζόταν κιόλας. Ήταν άψογη στο ρόλο της και η αλήθεια είναι πως έφερε στο σήμερα έναν απαρχαιωμένο και κλασικό και πολλές φορές «εκτός» οίκο μόδας. Δεν ξέρω αν της αξίζουν τόσες δάφνες για τη φεμινιστική της προσέγγιση στο σχεδιασμό –μπορώ να κάνω debate για ώρες πάνω σε αυτό- σίγουρα όμως ήταν η πρώτη γυναίκα στο σχεδιαστικό και καλλιτεχνικό τιμόνι του Dior. Κι αυτό, πέρα από σπάνιο πια, από μόνο του είναι ένα φεμινιστικό γεγονός.
Ας ανατρέξουμε στις πιο εμβληματικές στιγμές που καθόρισαν την εποχή της Maria Grazia Chiuri στον Dior.
“We Should All Be Feminists” (Άνοιξη/Καλοκαίρι 2017)
Ήταν η στιγμή που όλοι κατάλαβαν ότι κάτι είχε αλλάξει στον Dior. Στην πρώτη της κιόλας συλλογή για τον οίκο, η Chiuri παρουσίασε ένα απλό λευκό T-shirt με τη φράση “We Should All Be Feminists”. Βασισμένο στο δοκίμιο της Chimamanda Ngozi Adichie, αυτό το ρούχο έγινε αμέσως viral και ήταν η πόρτα που άνοιξε τους ασκούς του αιόλου στα quoted t-shirts. Βέβαια κανείς έκτοτε δεν έγινε φεμινιστής λόγω ενός μπλουζιού με κοινωνικό σχολιασμό.
Η εμμονή της με την ελληνική ομορφιά (“Erratum” Cruise Collection 2022)
Η Chiuri πάντα έβρισκε έμπνευση στην ιστορία και την τέχνη, αλλά η σύνδεσή της με την Ελλάδα ήταν ξεχωριστή. Η συλλογή της Resort 2022, ήταν μια ωδή στην ελληνική κληρονομιά και μάλιστα παρουσιάστηκε στο Καλλιμάρμαρο. Με φορέματα εμπνευσμένα από αρχαίες μορφές και αναφορές στην ελληνική μυθολογία η συλλογή ανανέωσε και τον διάλογο μεταξύ μόδας, ιστορίας και πολιτισμού.
Η αγάπη της για το χειροποίητο και τις παραδόσεις
Ένα από τα βασικά χαρακτηριστικά της Chiuri ήταν ο βαθύς σεβασμός της στο χειροποίητο και η συνεργασία της με τεχνίτες από διάφορα μέρη του κόσμου. Ενσωμάτωσε παραδοσιακές τεχνικές, όπως το κέντημα και την υφαντική, στις συλλογές της. Όχι μόνο για την αισθητική τους αξία, αλλά και για να τιμήσει και να αναδείξει την πολιτιστική κληρονομιά του εκάστοτε τεχνίτη. Αυτό πρόσθεσε ένα μοναδικό βάθος και αυθεντικότητα στα ρούχα και τα αξεσουάρ του Dior.
Η επαναπροσέγγιση του “New Look” για τη σύγχρονη γυναίκα
Παρόλο που έφερε μια φρέσκια πνοή στον οίκο, η Chiuri ποτέ δεν ξέχασε τις ρίζες του Dior. Ερμήνευσε εκ νέου το εμβληματικό “New Look” του Christian Dior, προσαρμόζοντάς το στις ανάγκες και την αισθητική της σύγχρονης γυναίκας. Διατήρησε τη θηλυκότητα και την κομψότητα, αλλά πρόσθεσε δυναμισμό και άνεση. Έκανε τα ρούχα πιο φορέσιμα και σχετικά με τη ζωή του 21ου αιώνα.