Σάλι: Η παραμελημένη είσοδος στην Κασσάνδρα – Μια κρυφή όψη της σύγχρονης Χαλκιδικής

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Το άρθρο αναδεικνύει την ιστορική σημασία του Σάλι, μιας πλωτής κατασκευής που λειτουργούσε ως το μοναδικό μέσο σύνδεσης της Κασσάνδρας με την υπόλοιπη Χαλκιδική πριν την κατασκευή σταθερής γέφυρας το 1970.

Μέχρι τότε, η μετακίνηση γινόταν μέσω αυτής της αυτοσχέδιας σχεδίας, προσφέροντας μια γραφική αλλά χρονοβόρα εμπειρία στους ταξιδιώτες.

Το Σάλι αποτελεί πλέον μια νοσταλγική ανάμνηση για τους ντόπιους, ενώ η ιστορία του συνδέεται με τη γενικότερη εξέλιξη της περιοχής, από την αρχαιότητα έως την κατασκευή της σύγχρονης γέφυρας που ενώνει τις ακτές.

Διαβάστε παρακάτω

Για κάποιους μακρινή ανάμνηση, για άλλους μια άγνωστη ιστορία γύρω από την Χαλκιδική των περασμένων δεκαετιών.

Μέχρι τη δεκαετία του 70′ η μετακίνηση ανθρώπων, ζώων, οχημάτων, προϊόντων και εμπορευμάτων προς την Κασσάνδρα γινόταν μέσω θαλάσσης, καθώς η περιοχή ήταν αποκομμένη στο ύψος της Ποτίδαιας.

Το περίφημο Σάλι, η πλωτή κατασκευή ένωνε για χρόνια ολόκληρα τις δύο πλευρές των ακτών.

Η λέξη «σάλι» πιθανόν προέρχεται από το τουρκικό sal που σημαίνει σχεδία ή πλωτή πλατφόρμα – και όντως, εκεί λειτουργούσε μια πρόχειρη σχεδία ή πλωτή κατασκευή, που σύρονταν με σχοινιά ή με παλάντζα και μετέφερε τα οχήματα.

Ήταν ένας τύπος αυτοσχέδιου πορθμείου (σαν φέρι), που χρησίμευε πριν υπάρξει σταθερή γέφυρα.

Είχε μήκος περίπου 8 έως 10 μέτρα, πλάτος 6 έως 8 μέτρα, ενώ λειτουργούσε όλο το χρόνο.

Το Σάλι είναι ένα ιστορικό σημείο για την τοπική κοινωνία, καθώς υπήρξε για δεκαετίες ο μοναδικός τρόπος σύνδεσης της Κασσάνδρας με την υπόλοιπη Χαλκιδική.

Πολλοί ντόπιοι μεγαλύτερης ηλικίας αναφέρονται ακόμα στο Σάλι με νοσταλγία, καθώς ήταν κομμάτι της καθημερινότητάς τους.

«Τότε η διαδρομή έμοιαζε με σκηνικό ταινίας western» θυμούνται παλιοί Χαλκιδικιώτες.

«Οκτώ ώρες έκανε το λεωφορείο από τη Θεσσαλονίκη για το Μάλτεπε (νυν Καλλιθέα) συμπεριλαμβανομένης και της επιβίβασης, αποβίβασης από το λεωφορείο για να φορτωθεί στη σχεδία».

«Το πρόλαβα, το πέρασα πολλές φορές. Με κάρο για τον Άγιο Μάμα, με ταξί του Γρηγορίου και του Καραγιώρη για Πολύγυρο, Θεσσαλονίκη».

«Την θυμάμαι το καλοκαίρι πηγαίναμε διακοπές στο Πολύχρονο. Ανέβαινε το λεωφορείο επάνω και περνούσαμε απέναντι. Ξεκινούσαμε το πρωί και φτάναμε το απόγευμα».

«Τότε που έκανες το Θεσσαλονίκη – Καλάνδρα σε 5+ ώρες».

«Γραφικό, αλλά κουραστικό για αυτόν που γύριζε τη μανιβέλα για να μαζέψει το σκοινί, για να περάσουμε απέναντι».

Αρκετοί είναι που θυμούνται ή έχουν ακούσει για τη φορά που η πρώτη γέφυρα έπεσε και όμως σώθηκαν όλοι. Ήταν 9 Δεκεμβρίου και γι’ αυτό το λόγο φτιάχτηκε και το εκκλησάκι της Αγίας Άννας.

«Και η πρώτη απόπειρα να κατασκευαστεί η γέφυρα οδήγησε σε καταστροφή καθώς αυτή κατέρρευσε. Θυμάμαι κάπου το 1972 ίσως 73 που περνούσαμε από κάτω και φαίνονταν τα σίδερα να χάσκουν στο κενό. Τότε είχανε μπαζώσει το κανάλι και τα αυτοκίνητα περνούσαν από ένα χωματόδρομο».

Άλλες νοσταλγικές αναμνήσεις όσων έζησαν το Σάλι σημειώνουν:

«1959, πέντε ετών ντυμένος ναυτάκι μου έφυγε το καπέλο και βούτηξε ο πατέρας μου και το πήρε. Σαν όνειρο το θυμάμαι. Πηγαίναμε στη Νέα Φώκαια».

«Οι μεγάλοι που είχαν την ευθύνη για τη μεταφορά από τη μια μεριά στην άλλην, ο κύριος Μπαξεβάνης και ο κύριος Κρυωνάς μας άφηναν να γυρνάμε τη μανιβέλα με το συρματόσχοινο».

«Μια φορά με την μητέρα μου περνούσαμε με το σάλι και αυτό μπατάρισε από ένα φορτηγό γεμάτο άμμο και περάσαμε το κανάλι με τις βάρκες».

«Θυμάμαι μια φορά που έπεσε μέσα ένα εκδρομικό πούλμαν, γιατί υπήρξε ασυνεννοησία του οδηγού με τον χειριστή στο Σάλι. Όταν φτάσαμε εμείς, ήταν το μισό λεωφορείο μέσα στη θάλασσα. Θυμάμαι επίσης ότι στη Βάλτα(Κασσανδρία) κάναμε 3 ώρες στάση, για να έρθουν άλλοι, από άλλα χωριά για μετεπιβίβαση και γυρισμό προς Θεσσαλονίκη».

«Παλιές εποχές, για να πας στην Χαλκιδική ήταν ολόκληρο ταξίδι με λίγα δρομολόγια την ημέρα και υπήρχαν τα επαγγελματικά επιβατικά αυτοκίνητα που ονομαζότανε αγοραίων που κάνανε πιάτσα στην Πλάτωνος (αν θυμάμαι καλά) χώρια τα πειρατικά».

«Και εισπράκτορας ο Βαρελάς από την Βάλτα. Μας κατέβαζαν από το λεωφορείο, περνούσε πρώτα αυτό, και μετά εμείς».

Η διώρυγα της Νέας Ποτίδαιας, οι «Πόρτες της Κασσάνδρας» και η νέα γέφυρα

Αργότερα, με την αύξηση των αυτοκινήτων, η ανάγκη για μόνιμη γέφυρα έγινε επιτακτική.

Όταν το 1970 ολοκληρώθηκε η γέφυρα της Ποτίδαιας, το Σάλι έπαψε να χρησιμοποιείται για μεταφορά και παρέμεινε ως τοπωνύμιο και ανάμνηση.

Στη διώρυγα της Νέας Ποτίδαιας απολαμβάνετε το υπέροχο θέαμα του Θερμαϊκού και του Τορωναίου ταυτόχρονα. Τα νερά των δύο κόλπων αγκαλιάζουν το χωριό. Η διώρυγα είναι πεζοδρομημένη και στην ανατολική και τη δυτική πλευρά της.

Ο παραθαλάσσιος οικισμός της Νέας Ποτιδαίας ήταν γνωστός ως «Οι Πόρτες της Κασσάνδρας».

Η περιοχή ήταν αποικία των Κορινθίων από τον 7ο αιώνα π. Χ. Πήρε μέρος στη μάχη των Πλαταιών και αναφέρεται το όνομά της στο ορειχάλκινο μνημείο του Τρικάρηνου Όφι που αφιερώθηκε στις ελληνικές πόλεις κράτη που συμμετείχαν στη μάχη. Σύντομα εξελίχθηκε σε σημαντική πόλη στη Χαλκιδική και μάλιστα η αποστασία της από την Αθηναϊκή Συμμαχία αποτέλεσε μια από τις αφορμές του Πελοποννησιακού Πολέμου. Στις μάχες που ἀκολούθησαν έλαβε μέρος και ο γνωστός αθηναίος φιλόσοφος Σωκράτης. Το 357 π.Χ. καταλήφθηκε από τον Φίλιππο Β΄ και καταστράφηκε, ενώ οι κάτοικοί της εξανδραποδίστηκαν. Μετά την ανοικοδόμησή της από τον Κάσσανδρο, ονομάσθηκε Κασσάνδρεια, η οποία άκμασε στα ρωμαϊκά χρόνια, οπότε και εγκαταστάθηκαν Ρωμαίοι άποικοι.

Η ύπαρξη της διώρυγας της Ποτίδαιας αναφέρεται από τον 1ο αι. π.Χ., ενώ σύμφωνα με κάποιες πηγές ανοίχτηκε από τον Κάσσανδρο το 315 π.Χ., όταν στη θέση της αρχαίας Ποτίδαιας έχτισε την Κασσάνδρεια, για να διευκολύνει τη ναυσιπλοΐα μεταξύ του Θερμαϊκού κόλπου και του Τορωναίου και συγχρόνως να οχυρώσει την πόλη του. Τον 1ο αιώνα π.Χ. η διώρυγα βρισκόταν περί τα 500 μέτρα βορειότερα, έξω από το βόρειο τείχος του Κασσάνδρου.

Το 540 μ.Χ. η Κασσάνδρεια καταστράφηκε από επιδρομή των Ούννων και επανιδρύθηκε από τον Ιουστινιανό, καταλαμβάνοντας ένα μικρό μέρος από την πόλη του Κασσάνδρου. Τότε κτίσθηκε και το «διατείχισμα» του οποίου σώζονται τα ερείπια, και διανοίχθηκε η διώρυγα, στην σημερινή, περίπου, θέση. Το διατείχισμα και η διώρυγα επισκευάσθηκαν από τον «Δεσπότη» (=βασιλιά) της Θεσσαλονίκης Ιωάννη 7ο Παλαιολόγο, το 1407, και βελτιώθηκαν από τους Βενετούς (1424-1430). Το 1430 η Χαλκιδική υποτάχθηκε στους Τούρκους. Στο διατείχισμα αυτό οχυρώθηκαν οι επαναστατημένοι Έλληνες το 1821 και αφού το επισκεύασαν αγωνίζονται σκληρά ως τον Νοέμβριο του ίδιου έτους, για να ακολουθήσει αυτό που έμεινε στην μνήμη της Χαλκιδικής με την λέξη, “Ο Χαλασμός”.

Ο οικισμός καταστράφηκε το 1821 από τους Τούρκους, έπειτα από το ολοκαύτωμα της Κασσάνδρας. Το σημερινό χωριό χτίστηκε το 1923 από Μικρασιάτες και Θρακιώτες πρόσφυγες το 1923, στη θέση του παλιού καταστραφέντος οικισμού. Οι πρόσφυγες προέρχονταν από τον Πλάτανο της Ανατολικής Θράκης και από την Καλόλιμνο της Μικράς Ασίας. Οι Θρακιώτες πρόσφυγες από τον Πλάτανο της Ανατολικής Θράκης μετέφεραν και την εικόνα του Αγίου Γεωργίου στη νέα τους πατρίδα.

Η διώρυγα έχει μήκος 1.250 μ., πλάτος 40 μ. και βάθος 8 μ.

Η διώρυγα απέκτησε τη σημερινή της μορφή το 1930 και στα 1970 κατασκευάστηκε η γέφυρα που ενώνει τις δυο ακτές.

*με πληροφορίες από:

Εφημερίδα Κασσάνδρα

visit-halkidiki.gr

mixanitouxronou.gr

Συνοπτικά

  • Το Σάλι ήταν η μοναδική σύνδεση της Κασσάνδρας με τη Χαλκιδική πριν την κατασκευή γέφυρας το 1970.
  • Λειτουργούσε ως αυτοσχέδιο πορθμείο, μεταφέροντας ανθρώπους, ζώα και οχήματα μεταξύ των ακτών.
  • Η ιστορία του Σάλι συνδέεται με τη γενικότερη εξέλιξη της περιοχής και παραμένει νοσταλγική ανάμνηση για τους ντόπιους.
  • Η κατασκευή της γέφυρας της Ποτίδαιας το 1970 αντικατέστησε το Σάλι, και η διώρυγα της Νέας Ποτίδαιας διαδραμάτισε σημαντικό ρόλο στην ιστορία της περιοχής.
Διαβάστε επίσης

Ποιες ελληνικές ακτές προστέθηκαν στη «μαύρη λίστα» με τα περισσότερα παράπονα

Σύμφωνα με έκθεση της Cloudwards, πολλές ευρωπαϊκές παραλίες, συμπεριλαμβανομένων ελληνικών, συγκεντρώνουν παράπονα για υπερπληθυσμό, βρωμιά και θόρυβο. Η Λιμνοθάλασσα του Μπάλου και η Ελαφονήσι στην Κρήτη είναι ανάμεσα στις...

Μόλυβος: Η μαγευτική πόλη στη βόρεια πλευρά της Λέσβου

Η Μήθυμνα, γνωστή και ως Μόλυβος, είναι μια μαγευτική πόλη στη βόρεια ακτή της Λέσβου, διάσημη για το μεσαιωνικό της κάστρο και την εκπληκτική θέα στο Αιγαίο. Οι επισκέπτες γοητεύονται...

Οι Ιταλοί αποφεύγουν τις οργανωμένες παραλίες εξαιτίας των αυξημένων τιμών

Οι Ιταλοί αποφεύγουν τις οργανωμένες παραλίες αυτό το καλοκαίρι λόγω των αυξημένων τιμών που χρεώνουν τα παραθαλάσσια θέρετρα, με αποτέλεσμα σημαντική πτώση στην προσέλευση παραθεριστών. Η Assobalneari Italia αποδίδει...

Γιατί ορισμένοι ταξιδιώτες επιλέγουν προορισμούς σε εμπόλεμες ζώνες

Το άρθρο εξετάζει την τάση ορισμένων ταξιδιωτών να επιλέγουν προορισμούς σε εμπόλεμες ζώνες ή σε περιοχές με υψηλή εγκληματικότητα, παρά τους κινδύνους. Αναφέρει τη μείωση του τουρισμού σε χώρες...

Φωτογραφίες: Περιήγηση στον υψηλότερο δρόμο της Ελλάδας

Το άρθρο περιγράφει μια εντυπωσιακή διαδρομή στον υψηλότερο δρόμο της Ελλάδας, που φτάνει τα 2.500 μέτρα και βρίσκεται στα βορειοανατολικά του νομού Λάρισας. Ξεκινώντας από το χωριό Καλύβια και καταλήγοντας...

Όπου ο Αχέροντας συναντά το Ιόνιο: Τα κρυμμένα μυστικά των παραλιών της Πρέβεζας

Η Πρέβεζα, ένας προορισμός μόλις τέσσερις ώρες από τη Θεσσαλονίκη, προσφέρει μια ποικιλία από εντυπωσιακές παραλίες και φυσικά τοπία που την καθιστούν ιδανική για καλοκαιρινές διακοπές. Από την εκτενή...

Χαλκιδική, τρίτο πόδι: Οι 10 παραλίες που αξίζει να εξερευνήσεις φέτος το καλοκαίρι

Η Χερσόνησος του Άθω στη Χαλκιδική, γνωστή ως το τρίτο πόδι, αποτελεί έναν ανεξερεύνητο παράδεισο φυσικής ομορφιάς με παραλίες που προσφέρουν ήσυχες και αυθεντικές εμπειρίες μακριά από τον μαζικό...

Υπερτουρισμός: Πόλεις που εφαρμόζουν ημερήσιο εισιτήριο – Ποια ελληνικά νησιά το εξετάζουν

Με την αύξηση του υπερτουρισμού να προκαλεί πίεση στις τοπικές κοινωνίες, πολλές πόλεις παγκοσμίως εξετάζουν την επιβολή ημερήσιου εισιτηρίου για τους επισκέπτες. Στην Ελλάδα, η Σύμη, οι Παξοί και η...

Συνωστισμός στο Κουφονήσι: Οι παραλίες γεμάτες σε αποτρεπτικό βαθμό

Το Κουφονήσι, ένας δημοφιλής καλοκαιρινός προορισμός, αντιμετωπίζει έντονο συνωστισμό, όπως δείχνουν βίντεο και φωτογραφίες στα social media, ιδιαίτερα στο TikTok. Οι εικόνες απεικονίζουν τις παραλίες γεμάτες κόσμο, με πολλούς χρήστες...

Αυτό το ελληνικό νησί μαγεύει τους Ευρωπαίους τουρίστες

Το άρθρο αναφέρεται στην αυξανόμενη προτίμηση των Ευρωπαίων τουριστών για ποιοτικές και ήσυχες διακοπές σε λιγότερο γνωστούς προορισμούς, όπως προκύπτει από πανευρωπαϊκή μελέτη. Ειδικότερα, το γερμανικό ταξιδιωτικό μέσο Reisereporter.de...

Ανακαλύπτοντας τη διαφορετική πλευρά της Χαλκιδικής – 10 τοποθεσίες για μια μοναδική εκδρομή

Το άρθρο αναδεικνύει την εναλλακτική πλευρά της Χαλκιδικής, πέρα από τις γνωστές παραλίες και τουριστικές υποδομές, παρουσιάζοντας δέκα μοναδικές τοποθεσίες για μια διαφορετική εκδρομή. Από τον καταπράσινο Χολομώντα και...

Η Κοπεγχάγη αντιμετωπίζει τις προκλήσεις του υπερτουρισμού με τη συνδρομή των… επισκεπτών

Η Κοπεγχάγη αντιμετωπίζει τον υπερτουρισμό μέσω του πρωτοποριακού προγράμματος CopenPay, το οποίο ενθαρρύνει τους επισκέπτες να συμβάλλουν στη βιωσιμότητα της πόλης. Οι τουρίστες κερδίζουν πόντους για φιλικές προς το...

Ανακαλύψτε τις κρυφές παραλίες του Πηλίου με θέα την απόλυτη ηρεμία

Το Πήλιο, γνωστό για τα γραφικά χωριά και τα μονοπάτια του, προσφέρει επίσης κρυφές παραλίες που μαγεύουν με την αυθεντική τους ομορφιά. Η Τζάστενη, με τη μοναχική της γοητεία,...

Πώς να αντιδράσετε αν οι αποσκευές σας χαθούν στις διακοπές

Η απώλεια αποσκευών στις διακοπές μπορεί να είναι αγχωτική, αλλά υπάρχουν βήματα που μπορείτε να ακολουθήσετε για να διαχειριστείτε την κατάσταση. Πρώτα, δηλώστε την απώλεια στο γραφείο της αεροπορικής...

Υπερτουρισμός: Παξοί και Ιθάκη εξετάζουν την καθιέρωση «εισιτηρίου» αποβίβασης

Τα νησιά Παξοί και Ιθάκη εξετάζουν την καθιέρωση ενός τέλους αποβίβασης για τους ημερήσιους επισκέπτες, ακολουθώντας το παράδειγμα της Σύμης. Οι τοπικές αρχές επιδιώκουν να εξασφαλίσουν πόρους για τη...

Ελαφόνησος: Ο εξωτικός παράδεισος της Ελλάδας

Η Ελαφόνησος, ένα μικρό νησί στο νοτιοανατολικό άκρο της Πελοποννήσου, αναδεικνύεται ως ένας εξωτικός παράδεισος με κρυστάλλινα νερά, χρυσαφένιες παραλίες και σημαντική αρχαιολογική κληρονομιά, όπως η υποθαλάσσια αρχαία πόλη...

Μάχη για διαμονή με κουπόνια Κοινωνικού Τουρισμού

Το άρθρο αναφέρεται στα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι δικαιούχοι του προγράμματος κοινωνικού τουρισμού στην Ελλάδα, καθώς τα κουπόνια που τους παρέχονται για διακοπές συχνά δεν γίνονται αποδεκτά από τα...

Σαββατοκύριακο στη Χαλκιδική: Συναυλίες, παραστάσεις και εκδηλώσεις που δεν πρέπει να χάσεις

Αυτό το Σαββατοκύριακο στη Χαλκιδική προσφέρει ένα πλούσιο πρόγραμμα πολιτιστικών εκδηλώσεων που δεν πρέπει να χάσετε. Αξιοσημείωτες συναυλίες, όπως της Grace Jones στο Sani Festival, θεατρικές παραστάσεις με τη...

Τα 3 μοναδικά καταφύγια γύρω από τη Θεσσαλονίκη που αξίζει να ανακαλύψεις φέτος το καλοκαίρι

Το άρθρο προτείνει τρία μοναδικά καταφύγια γύρω από τη Θεσσαλονίκη, ιδανικά για καλοκαιρινές αποδράσεις μακριά από την πολυκοσμία. Το Καταφύγιο Μελισσουργών βρίσκεται στα Αθαμανικά όρη και προσφέρει γραφικά τοπία,...

Η Diane von Furstenberg απόλαυσε το Αιγαίο με τον Μάθιου Μακ Κόναχι

Η διάσημη σχεδιάστρια μόδας Diane von Furstenberg πέρασε τις καλοκαιρινές της διακοπές στην Ελλάδα, επισκεπτόμενη νησιά όπως η Σίφνος και οι Σπέτσες με πολυτελές σκάφος. Μαζί της ήταν ο...

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ