Λαμπρές προοπτικές για τον ελληνικό τουρισμό το 2025

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Ο ελληνικός τουρισμός παρουσιάζει θετικές προοπτικές για το 2025, σύμφωνα με έκθεση της Εθνικής Τράπεζας, με τις αεροπορικές αφίξεις να αυξάνονται και τις προσδοκίες των ξενοδοχείων να είναι αισιόδοξες. Αναμένονται 5% περισσότερες αφίξεις το 2025, παρά την αβεβαιότητα από διεθνείς γεωπολιτικές εξελίξεις.

Η στρατηγική προσέλκυσης τουριστών από μακρινές αγορές, όπως οι ΗΠΑ και η Κίνα, αναμένεται να μειώσει την εποχικότητα και να αυξήσει τις δαπάνες ανά επισκέπτη. Οι «ώριμοι» τουριστικοί προορισμοί δείχνουν μεγαλύτερη ανθεκτικότητα και επενδυτική δραστηριότητα, προσαρμόζονται στις νέες τάσεις και ικανοποιούν τις σύγχρονες προτιμήσεις των τουριστών, εστιάζοντας σε βιώσιμες πρακτικές και αυθεντικές εμπειρίες.

Διαβάστε παρακάτω

Θετικά μηνύματα εκπέμπει ο ελληνικός τουριστικός τομέας για το 2025, επιβεβαιώνοντας τη δυναμική του ακόμα και σε περιβάλλον υψηλής αβεβαιότητας.

Σύμφωνα με νέα έκθεση της Διεύθυνσης Οικονομικής Ανάλυσης της Εθνικής Τράπεζας της Ελλάδος οι επιδόσεις στον κλάδο διατηρούν ανοδική πορεία, με τις αεροπορικές αφίξεις να καταγράφουν άνοδο 10% στο πρώτο τετράμηνο του έτους και τις προγραμματισμένες αεροπορικές θέσεις για την περίοδο Μαΐου – Οκτωβρίου να κινούνται αυξητικά κατά 4%.

Την αισιοδοξία ενισχύουν και οι δείκτες προσδοκιών των ξενοδοχείων που κινούνται ανοδικά. Συγκεκριμένα, ο δείκτης μελλοντικής δραστηριότητας υπερέχει του μεσογειακού ανταγωνισμού (Ιανουάριος-Απρίλιος: 45 έναντι 7 μονάδες πάνω από τον μακροπρόθεσμο μέσο όρο). Θετική είναι και η εικόνα της απασχόλησης, με το πρώτο τρίμηνο του έτους να κλείνει με 27.000 καθαρές προσλήψεις.

Οι μικρομεσαίες ξενοδοχειακές επιχειρήσεις (ΜμΕ) αναμένουν αύξηση 5% στις αφίξεις το 2025 (έναντι ανόδου 10% το 2024). Υπό αυτό το πρίσμα, εκτιμάται ότι το 2025 ο ελληνικός τουρισμός μπορεί να επιτύχει επίδοση της τάξης του 3%-5% (συμβατή με την εκτιμώμενη τάση του παγκόσμιου τουρισμού) συνεχίζοντας την ανοδική πορεία των τελευταίων ετών, παρά το πρόσκαιρο «μούδιασμα» που προκάλεσε η σεισμική δραστηριότητα στις Κυκλάδες τον Φεβρουάριο.

Όπως σημειώνεται στην έκθεση της Εθνικής Τράπεζας, οι παραπάνω προσδοκίες συνοδεύονται από αβεβαιότητα, καθώς οι διεθνείς γεωπολιτικές και οικονομικές εξελίξεις επηρεάζουν τη διάθεση για ταξιδιωτικές δαπάνες (ενδεικτικά ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης στις κύριες αγορές προέλευσης της Ευρώπης (Γαλλία, Γερμανία, Ηνωμένο Βασίλειο, Ιταλία, Ισπανία και Ολλανδία) είναι πέντε μονάδες χαμηλότερα του μακροπρόθεσμου μέσου όρου. Με τον ελληνικό τουρισμό να συνεχίζει τις ανοδικές επιδόσεις σε όρους αφίξεων (+63% την περίοδο 2013-2024), το ενδιαφέρον μετατοπίζεται πλέον από τα ρεκόρ στο αναπτυξιακό πρότυπο.

Η σημασία των μακρινών αγορών προέλευσης

Ιδιαίτερο βάρος δίνεται στη μεσοπρόθεσμη στρατηγική εξωστρέφειας, με την Ελλάδα να επενδύει στις λεγόμενες «long haul» αγορές όπως οι ΗΠΑ και η Κίνα. Μια συντονισμένη στρατηγική προσέλκυσης τουριστών από μακρινές αγορές εκτιμάται ότι θα επιτρέψει στην Ελλάδα αύξηση των τουριστικών αφίξεων και μετάβαση σε ένα νέο μοντέλο τουρισμού, μικρότερης εποχικότητας και υψηλότερης δαπάνης ανά άφιξη (αξιοποιώντας τα ποιοτικά χαρακτηριστικά των μακρινών αγορών). Οι πρόσφατες επιδόσεις του χειμώνα, (i) διατήρησαν την τάση μείωσης της εποχικότητας αφίξεων (+9% ετησίως, έναντι +6% ετησίως το καλοκαίρι 2024), (ii) ενίσχυσαν το μερίδιο της Ελλάδας στη μεσογειακή αγορά (2,5%, από 2,4% το χειμώνα του 2024), ενώ παράλληλα (iii) επιβεβαιώνουν την άνω τάση στις αγορές προέλευσης. Συγκεκριμένα, υψηλότερη δυναμική εντοπίστηκε στις αφίξεις τουριστών από τις ΗΠΑ (+33%) – παραδοσιακή long haul αγορά του ελληνικού τουρισμού – που συνεισέφερε το ⅕ της ανόδου. Μάλιστα, ξεχωρίζει έναντι λοιπών «παραδοσιακών» ευρωπαϊκών αγορών της Ελλάδας για:

– Το καλύτερο προφίλ εποχικότητας, αφού το 1/2 των τουριστών φθάνει στη χώρα μας εκτός καλοκαιριού (έναντι 1/3 για τις άλλες χώρες)

– Τη διπλάσια δαπάνη ανά άφιξη σε σχέση με τις άλλες αγορές, η οποία μάλιστα αυξήθηκε τον χειμώνα του 2025 κατά 19% (ετησίως σε πραγματικούς όρους) αντισταθμίζοντας σε μεγάλο βαθμό την πτώση 5% στις μεγάλες ευρωπαϊκές αγορές (Γαλλία, Γερμανία και ΗΒ).

Καταλύτη στην παραπάνω προοπτική αποτελεί η ενίσχυση των αεροπορικών συνδέσεων (άμεσων και έμμεσων) με μακρινές αγορές όπως οι ΗΠΑ (φθάνοντας τις περίπου 100 πτήσεις/εβδομάδα το καλοκαίρι 2025, σχεδόν διπλάσιες έναντι προ πανδημίας), αλλά και η Κίνα (φθάνοντας τις περίπου 12 πτήσεις/εβδομάδα το καλοκαίρι 2025, σχεδόν τριπλάσιες έναντι προ-πανδημίας). Σημειώνεται ότι η προσθήκη νέων σημείων προέλευσης από την Κίνα όχι μόνο επιτρέπει την υπέρβαση των επιδόσεων του 2019, αλλά τοποθετεί τον ελληνικό τουρισμό σε πλεονεκτική θέση ώστε να αξιοποιήσει τη έντονη δυναμική της συγκεκριμένης αγοράς για την επόμενη δεκαετία (σχεδόν 1/2 του νέου κύματος τουριστών προς την Ευρώπη αναμένεται να προέλθει από την Ασία).

Ανθεκτικοί οι «ώριμοι» τουριστικοί προορισμοί

Με τις νέες τάσεις τουριστικής ζήτησης να είναι ήδη εμφανείς από πλευράς αναδυόμενων αγορών, στην έκθεση εξετάζεται πώς ανταποκρίνονται οι επιμέρους τουριστικοί προορισμοί στις τρέχουσες προκλήσεις. Σημειώνεται ότι από την πρόσφατη έρευνα συγκυρίας που διεξήγαγε η Εθνική Τράπεζα για τρίτη συνεχόμενη χρονιά σε δείγμα 200 ΜμΕ του κλάδου ξενοδοχείων, αναδεικνύεται σε μεγάλο βαθμό μια εικόνα δύο ταχυτήτων, με τους πιο «ώριμους» τουριστικά προορισμούς να εμφανίζουν υψηλότερη κινητικότητα.

Εστιάζοντας στην ευρύτερη χρηματοοικονομική εικόνα, οι «ώριμοι» τουριστικοί προορισμοί (Αιγαίο και Χαλκιδική) εμφανίζουν στοιχεία υψηλότερης ανθεκτικότητας. Ειδικότερα, ενώ αναγνωρίζουν την υψηλή πίεση που ασκεί η διεθνής συγκυρία στον κλάδο (79% έναντι 91% του τομέα), είναι πιο αισιόδοξοι για το μέλλον καθώς υπερέχουν σε δείκτες όπως η μελλοντική ζήτηση (64 μονάδες έναντι 38 μονάδες) και η μελλοντική ανάπτυξη (70% του τομέα με στόχο ανάπτυξης, έναντι 49%).

Η υπεροχή των ξενοδοχειακών ΜμΕ των «ώριμων» τουριστικά περιοχών συνδέεται με τις επιλογές της στρατηγικής επενδύσεων της προηγούμενης τριετίας, και την έμφαση στη μεγέθυνση των επιχειρήσεων. Πιο αναλυτικά, οι ΜμΕ αυτές διακρίθηκαν για την πιο έντονη επενδυτική δραστηριότητα (70% έναντι 58% του τομέα), δαπανώντας μάλιστα υψηλότερο ποσοστό των πωλήσεων τους (21% έναντι 16%). Επιπλέον όμως, επέδειξαν εντονότερη στόχευση στην ενίσχυση της ανθεκτικότητας τους, με το 31% να επιδιώκει αύξηση μεγέθους, και το 15% ανάπτυξης συνεργασιών με άλλες επιχειρήσεις του κλάδου (clusters), έναντι μόλις 11% και 4% αντίστοιχα στις λοιπές ΜμΕ του κλάδου.

Μάλιστα, οι ξενοδοχειακές ΜμΕ των «ώριμων» τουριστικά περιοχών ξεχωρίζουν για την επενδυτική τους δεινότητα, καθώς παρότι ήταν περισσότερο ενεργές επενδυτικά κατά την προηγούμενη περίοδο, αναγνωρίζουν σε μεγαλύτερο βαθμό την ανάγκη πρόσθετων επενδύσεων στο μέλλον. Πιο αναλυτικά, το 34% των ΜμΕ του τομέα αναγνωρίζουν ότι το ύψος των επενδύσεων που υλοποίησαν ήταν χαμηλότερο από το απαιτούμενο (έναντι 10% στις υπόλοιπες περιοχές), με τις καθυστερήσεις υλοποίησης να αναδεικνύονται ως ένας από τους βασικούς λόγους της υστέρησης (22% του τομέα).

Αναγκαία η ευθυγράμμιση με τις νέες τάσεις του τουρισμού

Η επενδυτική κινητικότητα στις «ώριμες» τουριστικά περιοχές δεν περιορίζεται μόνο στη μεγέθυνση των επιχειρήσεων, αλλά επίσης τις προετοιμάζει να ανταποκριθούν στις νέες συνθήκες που διαμορφώνουν στον κλάδο οι αλλαγές στις προτιμήσεις των πελατών.

Πιο αναλυτικά, οι ελληνικές ΜμΕ του κλάδου ξενοδοχείων αναγνωρίζουν το αυξημένο ενδιαφέρον των πελατών τους για ψηφιακές υπηρεσίες (72%), τοπικές δραστηριότητες (61%) και προϊόντα (59%) και το περιβαλλοντικό αποτύπωμα των καταλυμάτων (49%). Ωστόσο, οι ξενοδοχειακές ΜμΕ στις «ώριμες» τουριστικά περιοχές είναι την τελευταία διετία πιο δραστήριες στην προσπάθεια κάλυψης αυτών των προτιμήσεων. Ειδικότερα, το 59% των ΜμΕ του τομέα υλοποίησαν δράσεις ψηφιακού marketing, έναντι μόλις 36% στις λοιπές περιοχές. Αντίστοιχη εικόνα εμφανίζεται και σε επίπεδο συνεργασιών με τοπικές επιχειρήσεις (49% του τομέα, έναντι 28% στις λοιπές), με αποτέλεσμα να έχουν διαμορφώσει καλύτερες δυνατότητες παροχής ολοκληρωμένης τουριστικής εμπειρίας εμπλουτισμένης με ιδιαίτερα τοπικά στοιχεία (φύση, γαστρονομία, πολιτισμός). Υψηλότερος είναι επίσης ο βαθμός ανταπόκρισης στις περιβαλλοντικές ανησυχίες των πελατών τους, με το 54% να έχει υλοποιήσει δράσεις ενεργειακής αναβάθμισης, έναντι μόλις 25% στις λοιπές περιοχές.

Καθώς ο παγκόσμιος τουρισμός μετασχηματίζεται εξαιτίας των αλλαγών στις προτιμήσεις των τουριστών και της ανάδειξης νέων αγορών, η διαφορά στην ένταση των επενδύσεων μεταξύ των επιμέρους περιοχών λειτουργεί προς την κατεύθυνση διεύρυνσης του χάσματος μεταξύ «ώριμων» και λοιπών τουριστικών προορισμών.

Το προφίλ του σύγχρονου τουρίστα αλλάζει, με έμφαση σε αυθεντικές εμπειρίες και βιώσιμες πρακτικές. Οι επιχειρήσεις που καταφέρνουν να ενσωματώσουν αυτές τις προτιμήσεις φαίνεται πως θα διαδραματίσουν πρωταγωνιστικό ρόλο στο νέο μοντέλο τουριστικής ανάπτυξης της χώρας.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Διαβάστε επίσης

Βίντεο: Ένα άγριο και ανέγγιχτο παραθαλάσσιο διαμάντι στη Χίο

Η παραλία Τραχήλι στη δυτική Χίο είναι ένα ανεξερεύνητο φυσικό στολίδι, γνωστό για την αγριότητα και την παρθένα ομορφιά του. Περιβάλλεται από αρωματικά μαστιχόδεντρα και προσφέρει εντυπωσιακή θέα από τα...

Οι άγνωστοι προορισμοί για το 2026

Το άρθρο παρουσιάζει τη "Not Hot List" της Intrepid Travel για το 2026, προτείνοντας λιγότερο γνωστούς αλλά εξίσου συναρπαστικούς τουριστικούς προορισμούς. Αυτοί περιλαμβάνουν το νησί Tiwai στη Σιέρα Λεόνε, που...

Ανακαλύψτε τα έργα των Ελλήνων αρχιτεκτόνων στην Κωνσταντινούπολη

Το άρθρο εξετάζει την επιρροή των Ελλήνων αρχιτεκτόνων στην αρχιτεκτονική της Κωνσταντινούπολης κατά τον 19ο και τις αρχές του 20ού αιώνα, μια περίοδο εκσυγχρονισμού και εξευρωπαϊσμού της πόλης. Οι...

8 κοντινοί προορισμοί από τη Θεσσαλονίκη για να απολαύσουμε το φθινόπωρο!

Το άρθρο παρουσιάζει οκτώ κοντινούς προορισμούς από τη Θεσσαλονίκη για φθινοπωρινές αποδράσεις. Αναδεικνύει την ομορφιά της Βόρειας Ελλάδας με γραφικά χωριά, μαγευτικούς υγροτόπους και ιστορικούς τόπους. Προορισμοί όπως η Αρναία,...

Βίντεο: Το μεσαιωνικό χωριό στη νότια πλευρά της Χίου

Το άρθρο περιγράφει το μεσαιωνικό χωριό Λιθί στη νότια Χίο, το οποίο εντυπωσιάζει με τα γραφικά πέτρινα σπίτια και τα στενά του δρομάκια, δημιουργώντας μια αίσθηση επιστροφής στο παρελθόν. Το...

Οι Βρετανοί αποφάσισαν: Η Άνδρος κορυφαίος πεζοπορικός προορισμός της Ελλάδας για το 2025

Η Άνδρος αναδείχθηκε ως ο κορυφαίος πεζοπορικός προορισμός της Ελλάδας για το 2025, σύμφωνα με τα ετήσια Greek Travel Awards που διοργανώνει το Γραφείο ΕΟΤ Μ. Βρετανίας. Η βράβευση, που...

ΒΙΝΤΕΟ: Το πέτρινο κόσμημα της Μάνης

Η Καρδαμύλη, ένα γοητευτικό και αυθεντικό χωριό της Μάνης, βρίσκεται αμφιθεατρικά στις πλαγιές του Ταϋγέτου και προσφέρει μαγευτική θέα στον Μεσσηνιακό Κόλπο. Με ιστορικές ρίζες που αναφέρονται ήδη από...

“Στα καλλιτεχνικά σαλόνια του Παρισιού”

Το άρθρο παρουσιάζει μια περιήγηση στον καλλιτεχνικό κόσμο του Παρισιού, εστιάζοντας στις διάφορες γκαλερί και τις εκθέσεις που φιλοξενούν. Από το ιστορικό Le Marais μέχρι τα σύγχρονα εκθεσιακά κέντρα,...

Οι κορυφαίες τάσεις στα ταξίδια για το 2026!

Το άρθρο εξετάζει τις κορυφαίες ταξιδιωτικές τάσεις για το 2026, προβλέποντας σημαντικές αλλαγές στον τρόπο που ταξιδεύουμε. Οι νεότερες γενιές, όπως η Generation Z, χρησιμοποιούν τα social media για...

Στο χωριό της Χαλκιδικής όπου τα Χριστούγεννα αρχίζουν πιο νωρίς από οπουδήποτε στην Ελλάδα

Ο Ταξιάρχης, ένα γραφικό ορεινό χωριό στη Χαλκιδική, δίνει το έναυσμα για τα Χριστούγεννα στην Ελλάδα με την ετήσια «Γιορτή Ελάτου», που ξεκινά στις αρχές Νοεμβρίου. Το χωριό, γνωστό...

Τετράωρη απεργία στα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης

Σήμερα, από τις 11:30 έως τις 15:30, οι δημοσιογράφοι στα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης θα απέχουν από την εργασία τους, απέχοντας από τη μετάδοση ειδήσεων και την ενημέρωση ιστοσελίδων. Η τετράωρη...

Έρχεται η Travel Tuesday: Πώς να βρείτε οικονομικά πακέτα και πτήσεις

Η Travel Tuesday, η ημέρα που ακολουθεί το Σαββατοκύριακο των Ευχαριστιών στις ΗΠΑ, προσφέρει μοναδικές ευκαιρίες για οικονομικά ταξιδιωτικά πακέτα και πτήσεις, με εκπτώσεις που φτάνουν έως και 80%....

ΕΙΚΟΝΕΣ: Φθινοπωρινά πυροτεχνήματα στη Ροδόπη

Μια παρέα εννέα ανθρώπων πέρασε ένα τριήμερο στην καρδιά της Ροδόπης, με αφετηρία το Δασικό Χωριό του Ερύμανθου, απολαμβάνοντας την ομορφιά του φθινοπώρου μέσα από μια πεζοπορία 50 χιλιομέτρων....

Στα ελληνόφωνα χωριά της Νότιας Ιταλίας

Το άρθρο περιγράφει την επίσκεψη στα ελληνόφωνα χωριά της Απουλίας στο Salento της Νότιας Ιταλίας, όπου μιλιούνται οι διάλεκτοι griko ή grecanica. Αυτές οι διάλεκτοι, με ελληνικές ρίζες αναμεμιγμένες...

Δωρεάν περιηγήσεις στην Ευρώπη για 40.000 νέους – Ποιοι είναι οι δικαιούχοι

Το πρόγραμμα DiscoverEU της Ευρωπαϊκής Ένωσης προσφέρει 40.000 δωρεάν εισιτήρια σε νέους που θα είναι 18 ετών το 2025, για να ταξιδέψουν σε 36 χώρες και να εξερευνήσουν την...

Εντυπωσιακά ρεκόρ στον ελληνικό τουρισμό το 2025 – Πώς συμβάλλει η Τεχνητή Νοημοσύνη;

Το 2025, ο ελληνικός τουρισμός σημείωσε αξιοσημείωτη ανάπτυξη, με τα έσοδα να φτάνουν τα 16,7 δισ. ευρώ, αυξημένα κατά 12% σε σχέση με το 2024, ενώ οι αφίξεις αυξήθηκαν...

Λούβρο: Οι κλέφτες επιχείρησαν να διαθέσουν τα κοσμήματα στο σκοτεινό ιστό

Οι κλέφτες που λήστεψαν το μουσείο του Λούβρου επιχείρησαν να πουλήσουν τα κλεμμένα κοσμήματα μέσω του σκοτεινού διαδικτύου, σύμφωνα με αναφορές από ισραηλινή εταιρεία ασφαλείας. Παρά τις επτά συλλήψεις,...

Εξάπλωση ευλογιάς αιγοπροβάτων σε 250 φάρμες στην Κ. Μακεδονία – 57.000 ζώα εξοντώθηκαν

Στην Κεντρική Μακεδονία, η ευλογιά των αιγοπροβάτων έχει προκαλέσει σοβαρή κρίση, με 57.000 ζώα να έχουν θανατωθεί και κρούσματα να εμφανίζονται σε 250 φάρμες. Ο Αντιπεριφερειάρχης Αγροτικής Οικονομίας, Γιώργος...

Πέρα από τα καθιερωμένα: Αυτό το ελληνικό νησί λατρεύουν οι Βρετανοί

Η Ελλάδα αναγνωρίστηκε ως «Κοντινός Προορισμός της Χρονιάς» στα βραβεία Food and Travel Reader Awards 2025, επιβεβαιώνοντας τη γοητεία της για το βρετανικό κοινό που αναζητά συνδυασμό γαστρονομίας και...

Παρίσι: Στην εμβληματική καλλιτεχνική κοινότητα, 59 Rivoli Aftersquat

Το άρθρο περιγράφει την εμβληματική καλλιτεχνική κοινότητα 59 Rivoli Aftersquat στο Παρίσι, που ξεκίνησε ως καλλιτεχνική κατάληψη το 1999 και κατόρθωσε να ενταχθεί στο δημοτικό πολιτιστικό δίκτυο της πόλης,...

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ